مهرداد ایرانی :
” هل دادن ” جوانان و تشويق و روى اوردن انها به مبارزه مسلحانه ( به اعتقاد فعلى من حتما غلط ) را نداشت ! من مطمئنم كه جناب طاهرى با دانش گسترده اى كه دارن از دادگاه نهظت ازادى مطلع هستند . مهدى بازرگان در دفاعيات خودش خاطر نشان ساخت كه ما اخرين گروهى هستيم كه دست به اسلحه نبرديم ( منظور اينست كه بقول اقاى طاهرى ما را ” هل ندهيد ” كه ما هم مسلح شويم . در حاليكه تحليل اقاى طاهرى اينست كه شاه بواسطه مبارزات مسلحانه چريكها و مجاهدين بسمت بسته شدن ” هل داده ” شد و نه بلعكس . شروع مبارزه مسلحانه به اعتقاد فعلى من به غلط از بهمن سال ٤٩ با عمليات سياهكل شروع شد كه حتى قبل از شكل گيرى رسمى سازمان چريكهاى فدايى خلق بود . جناب طاهرى چه توضيحى براى وجود اختناق ، شكنجه و سانسور قبل از اين تاريخ دارند ؟ به باور من سر منشاء زايش اين فعاليتها سياست هاى غير دمكراتيك و ديكتاتورى مطلق محمد رضا شاه فقيد بود كه بر خلاف ادعاهاى باطل اقاى طاهرى در اين سخنرانى مخالف روح و موجوديت قانون اساسى مشروطه بود . سالها بعد از دولت كودتا ، علیرقم فشار غرب و امريكا براى برخى اصلاحات و تحميل دولت امينى كماكان ديكتاتورى و خفقان و جنايات ساواك ادامه پيدا كرد . انتخابات قلابى و فرمايشى ، برخى فساد در دستگاه دولت ، بگير و ببند ساواك ، خانه نشينى كليه رجال سياسى اپوزسيون ، نبود هيچگونه روزنه تنفس سياسى ، وجود سانسور و بر خلاف روح و پايه و اساس قانون مشروطه انحلال احراب هرچند فرمايشى و ايجاد سيستم تك حزبى حتما جوانان تشنه ازادى را بايد براى پيوستن به حزب رستاخيز و دورى از سازمانهاى سياسى مخفى مسلحانه ” هل ميداد” ! قصه طنز و نسبتا مضحك ديگر اقاى طاهرى نبود ليست ” كتابهاى ممنوعه ” بود . اقاى طاهرى حتما مطلع هستند كه برخى از دانشجويان براى خواندن و در دست داشتن يك اعلاميه چرند ضد حكومت توبيخ و تنبيه ميشدند . همچنين جناب طاهرى مطمئنا خبر دارند كه يكى از موارد جرم و زندان سياسى ، كشف و ضبط كتابهاى ممنوعه بهنگام يورش و بازرسى خانه هاى فعالين سياسى بود . حالا به زعم ايشان اگر وزارت كشور و يا دادگسترى و ديگر ارگانهاى مسئول اعلاميه اى از سياهيه ليست كتب “ضاله” چاپ و منتشر نكرده اند خود داستان شنيدنى ديگريست .
سند قانون اساسى مشروطيت و لوح كوروش از ارزشمندترين دستاوردهاى تمدن و تاريخ ايرانيان است . بجز اخوند و اخوند مسلك جماعت بى گمان هر ايرانى به داشتن چنين اسناد معتبرى بخود ميبالد و مايه فخر و مباهات همه ايرانيان است . چنانچه كه لوح كوروش با در نظر گرفتن زمان و مكان از عظمت قابل دركى در ارتباط با مواد متن منقوشش برخوردار است ولى بهر شكل امروز پاسخگو به احتياجات بشر نيست . قانون اساسى و متمم ان ١٠٣ سال پيش تدوين و تصويب شده و قطعا امروزه معيارى براى حل معضلات كشور ايران نيست . كوشش براى چفت و بست و كم و زياد كردن مواد ان لزوما پاسخگوى مسائل ما نيست . امروزه كه چهل سال اين سند بكنارى گذاشته شده و حتى در طول دوران سلطنت ٥٣ ساله پهلوى ها هم انطور كه بايد و شايد به هر دليل اجراء نشده ، بهتر است كنار گذاشته شود . به باور من گراميداشت اين سند كه بعنوان يك ميراث غنى از پدران شجاع و فرهيخته ما كه باعث تحول نه تنها در ايران بلكه در كل منطقه شد بايد بدون دستكارى و وصله پينه همانطور كه هست تمام و كمال باقى بماند . اين سند گنجينه ديگرى از تاريخ فرهنگ و تمدن ايران باقى خواهد ماند . ما بايد بدون دغدغه دستبرد و فارغ از مواد قانون اساسى مشروطيت و حفظ هيچگونه ملاحظه براى داشتن و تدوين بهترين قانون اساسى و حفظ منافع كليه احاد ايرانى با يكديگر بحث و چانه زنى كنيم .
به اعتقاد من مطرح كردن مطالب بالا از جانب اقاى طاهرى در مصاحبه با اقاى نصر اصفهانى و در نشست دوستان سلطنت طلب و واقعا مزخرفات اقاى رضا تقى زاده در همين نشست انگيزه ناسالميست كه اين دوستان در برخورد همزمان اين نشست با اعلام موجوديت شوراى مديريت گذار از خود ابراز كرده اند . بر خورد غير اصولى ، زشت و تلخ اقاى تقى زاده با اقاى حسن شريعتمدارى به عنوان دبير كل شوراى مديريت گذار و ايراد به نام و نام خانوادگى ايشون و بر خورد زشت تر به پدر اقاى شريعتمدارى بی نهايت توهين اميز و بسيار دور از ادب و شخصيت اقاى تقى زاده بود . غبارى از اين توهين به چهره اقاى شريعتمدارى نمينشيند ولى اقاى تقى زاده اگر نه براى هميشه ، حداقل براى روزگارى دراز خود را بى اعتبار كردند . اين دهن كجى در اين زمان بحرانى با توجه به شرايط ويژه ايران و شايد براى اولين بار شكل گيرى يك تشكل استخواندار اپوزيسيون اسم و ماهيتى خاص دارد كه اميدوارم بقيه دوستان به ان بپردازند . در همين جا ميل دارم كه پرسشى هم از شاهزاده رضا پهلوى داشته باشم . شاهزاده گرامى ممكنه كه شما نظر رسمى خودشون رو هم در ارتباط با شوراى مديريت گذار و هم با اظهارات دوستان اقايان طاهرى و تقى زاده ابراز بفرماييد .