بحران کردستان عراق، تهدیدها و ضرب‌العجل سه روزه بارزانی!

بهرام رحمانی :

مقدمه

از روزی که اقلیم کردستان عراق، برگزاری همه‌پرسی و یا رفراندوم برای استقلال این منطقه را اعلام کرد، آن‌چنان هیاهویی در عراق و اقلیم کردستان و منطقه و خارج کشور راه افتاد تا این که سرانجام شورای امنیت سازمان ملل و یا به درستی بگوییم سازمان دول و یا دقیق‌تر سازمان متحد «وحوش»، رفراندوم در اقلیم کردستان را نگران‌کننده خواند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد شام‌گاه پنج‌شنبه 21 سپتامبر 2017، با رفراندم استقلال اقلیم کردستان عراق که قرار است روز دوشنبه 25 سپتامبر برگزار شود، مخالفت کرد. قرار است همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق برای استقلال، روز دوشنبه 25 سپتامبر 2017 برگزار گردد. شورای امنیت در بیانیه خود که به اتفاق آرا 15 عضو این شورا صادر شد، «نگرانی خود را در باره پیامدهای بی‌ثبات کننده اقدام حکومت اقلیم کردستان برای برگزاری یکجانبه رفراندم، ابراز داشت.

اکنون که کم‌تر از 24 ساعت به اجرای همه‌پرسی در اقلیم کردستان مانده است ترافیک دیپلماتیک و بحث و جدل و تهدید بسیار سنگین شده است. به‌خصوص حکومت‌های فاشیست ملی – مذهبی و هارترین حکومت‌های سرمایه‌داری مرکزی، یعنی حکومت عراق، حکومت اسلامی ایران، حکومت ترکیه و مقامات ریز و درشت این حکومت‌ها اقلیم کردستان را از حمله نظامی و راه انداختن جنگ داخلی تا محاصره اقتصادی تهدید می‌کنند. به عبارت دیگر، این حکومت‌ها با این تهدیدهای‌شان سعی دارند زهر چشم از مردم مبارز و انقلابی و حق‌طلب کرد در خاورمیانه و زیر ستم خودشان بگیرند. حکومت‌هایی که جبنش‌های اجتماعی و احزاب و سازمان‌ها و نهادهای رادیکال چپ و سوسیالیست و هم‌چنین اقلیت‌های ملی و مذهبی از آن‌ها، نفرت دارند و برای سقوط و فروپاشی آن‌ها، همواره به دنبال فرصت مناسب تاریخی هستند.

ادامه مطلب