برکت یا نکبت 57؟ اگر برکت،…… ؟

رها اخلاقی :

برای جلوگیری از نامگذاری و قضاوت در باره آنچه که در سال   ۱۳۵۷ در ایران پیش آمد و منجر به رفتن محمد رضا شاه پهلوی وآمدن آیت «الله» خمینی شد، از بکار بردن هیچ واژه ای امثال { انقلاب،. ارتجاع وو} استفاده نمی کنم تا پیشاپیش قضاوتی نشده باشد . در عوض به مقایسه موضوعات مختلف، از جمله مسائل روزمره زندگی شامل خورد و خوراک، تحصیل، شادی، تن فروشی، و همچنین موقعیت اجتماعی و جایگاه ایران و ایرانی را در چشم جوامع دیگر .

قبل از ۱۳۵۷

  • تحصیل : از کلاس ابتدایی تا دانشگاه تقریبا همه چیز رایگان و همه هزینه ها توسط حاکمیت پرداخت می شد(( در شروع دبیرستان، دانش آموز دبیرستانی خود هزینه کتابهای درسی را می داد، در دانشگاه بخش کمی را )) . ثبت نام از دبستان تا پایان دانشگاه می شود گفت کاملا رایگان بود و اگر هزینه ثبت نامی هم بود خیلی پایین و نا دیدنی بود. البته خود دانش آموز دفتر و قلم را برای نوشتن مشق ودیگر کارها از جیبش پرداخت می کرد که انصافا قیمتی نداشت . در ابتدای تمامی کتابهای درسی هم عکس شاه،فرح و ولیعهد هم همیشه بود( اینکه از واژه شاه، فرح استفاده می کنم، نه قصد توهین است و نه چیز دیگری، درست همین اسامی در جامعه مورد استفاده قرار می گرفت را استفاده. فراموش کردم که به این نکته اشاره کنم و آن این بود که روی بخش بیرونی کتابها،شعر زیر نوشته شده بود :

توانا بود هرکه دانا بود                     زدانش دل پیر برنا بود

در دبستان هم که تغذیه رایگان شامل شیر،پسته،بیسکویت،انجیر وخلاصه مواد خوراکیهای مختلف راه افتاده بود.

فضای مدارس ابتدایی هم شاد بود و پر از برنامه های شادی آفرین، اگر دانش آموز کنار دستی ما غایب بود،یا حتما مثلا سرما خورده بود یا انتقالی گرفته بود به دبستانی دیگر و یا شهری دیگر، یعنی خبر مرگی نبود که مثلا در جنگی یا بمبگذاری و از اینجور مسائل علت غیبت وی شده باشد .

ادامه مطلب