تاریخچه انتخابات در ایالات متحده آمریکا- سی و پنج؛ ایالت ویرجینیای غربی

 

کیوان شکوری :

ایالت ویرجینیای غربی به مرکزیت شهر چارلستون در جنوب شرقی آمریکا قرار دارد. این ایالت جزو ایالت ویرجینیا بود که در سال ۱۸۶۱ و در آغاز جنگ‌های داخلی آمریکا بدلیل مخالف با تجزیه کردن کشور از ویرجینیا جدا و زیر نظر دولت فدرال ماند و نهایتا در ۲۰ ژوئن ۱۸۶۳ در حالی که آمریکا درگیر جنگ داخلی بود، بشرط آزاد شدن تدریجی بردگان بعنوان سی و پنجمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. ویرجینیای غربی بهمراه نوادا دو ایالتی بودند که در دوران جنگ داخلی به عضویت در اتحادیه یا همان کشور ایالات متحده آمریکا درآمدند. در دوران جنگ داخلی حدود ۳۲ هزار تن از این ایالت به ارتش اتحادیه و ۹ هزار تن به ارتش کنفدراسیون پیوستند. این ایالت زادگاه ایزابلا ماریا بوید (Isabella Maria Boyd) جاسوس مشهور کنفدراسیون در جنگ داخلی است.

 شهر هارپرز فری (Harpers Ferry) این ایالت شاهد شورشی بود که برای پایان دادن به برده داری انجام گرفت. جان براونز (John Brown’s)  شخصی بود که به زرادخانه ایالات متحده در این شهر حمله کرد. او اعتقاد داشت برای پایان دادن به برده‌داری باید خشونت بخرج داد و به همین خاطر در اکتبر ۱۸۵۹ به زرادخانه‌های فدرال در هارپرز فری (Harpers Ferry) که آن زمان جزو ویرجینیا بود و بعد تشکیل ویرجینیا غربی در این ایالت قرار گرفت حمله کرد و قصد تجهیز بردگان و گسترش آن به جنوب و پایان دادن به برده‌داری را داشت. اگر چه سرکوب شد اما این کار باعث تسریع جنگ‌های داخلی و پایان دادن به برده‌داری شد.

طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۱.۷۷۰.۰۷۱ تن می‌باشد که ترکیب جمعیتی آن ۹۰.۹ درصد سفید‌پوست، ۳.۸ درصد سیاه‌پوست، ۲.۲ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۰.۹ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۰.۳ درصد سرخ‌پوست و بومیان آلاسکا و ۲.۱ درصد بقیه نژادها می‌باشند.

دانشگاه ویرجینیای غربی و تلسکوپ رابرت.سی.بیرد (Robert C. Byrd Telescope) واقع در گرین بانک (Green Bank) بزرگترین رادیوتسلکوپ تک دیش دنیا که در بازه امواج با طول موج متر تا میلی‌متر فعالیت می‌کند از جمله مراکز علمی و آموزشی این ایالت می‌باشند.

ویرجینیای غربی بعلت ناهمواری‌های متشکل از کوه‌ها، تپه‌ها و دره‌ها به ایالت کوهستان مشهور می‌باشد و به همین دلیل تولیدات دامی آن بیشتر از کشاورزی می‌باشد.

در کنار زغال سنگ و گاز طبیعی که از مهمترین تولیدات معدنی این ایالت می‌باشند بطوریکه بعد از وایومینگ بزرگترین تولید کننده زغال سنگ در آمریکا می‌باشد، نفت، ماسه شویی، سنگ خرد شده و نمک هم در این ایالت تولید می‌شوند. ضمنا بیوتکنولوژی نیز در این ایالت پیشرفت زیادی کرده و از پیشگامان این صنعت می‌باشد.

از سال ۱۸۶۴ تاکنون که اکتبر ۲۰۲۴میلادی می باشد تعداد۴۰ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده برگزار شده و ویرجینیا غربی در همه این دوره‌ها شرکت کرده است که ۲۰ دوره حزب دموکرات و ۲۰ دوره حزب جمهوری‌خواه برنده آرای الکترال شدند که فقط یک دوره مربوط به سال ۱۹۱۶ آرای الکترال هفت به یک بین حزب جمهوری خواه و دموکرات تقسیم شد.

برای بررسی این انتخابات را به دو بخش تقسیم می‌کنیم. بخش اول از سال ۱۸۶۴ الی ۱۹۲۸ می‌باشد که ۱۷ دوره این انتخابات برگزار شد که ۱۱ دوره جمهوری خواهان که در یک دوره آن آرای الکترال هفت به یک بین این حزب و دموکرات تقسیم شد و  شش دوره دموکرات‌ها برنده آرای الکترال شدند.

 در بخش دوم از سال ۱۹۳۲ الی ۲۰۲۰ میلادی  ۲۳ دوره از این انتخابات برگزار شد که ۱۴ دوره حزب دموکرات و ۹ دوره جمهوری خواهان که شش دوره آن مربوط به شش دوره اخیر می‌شود برنده آرای الکترال شدند. همانگونه که مشاهده می‌کنیم در طول تاریخ این انتخابات هر دو حزب با هم برابر می‌باشند اما پیروزی جمهوری خواهان در شش دوره اخیر نشان از گرایش حال حاضر مردم این ایالت به جمهوری خواهان می‌باشد.

در انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری ایالات متحده سال ۲۰۲۰ در حوزه انتخابیه ویرجینیا غربی دونالد ترامپ با ۶۸.۶ درصد آرا موفق به شکست جو بایدن با ۲۹.۷ درصد آرا شد و پنج رای الکترال این ایالت را بنام خود کرد.

شایان ذکر است که بر اساس آخرین سرشماری آماری ویرجینیای غربی یکی از کرسی های خود در مجلس نمایندگان آمریکا را از دست داده است و آرای الکترال این ایالت از پنج به چهار سقوط کرده است.

از سال ۱۸۶۳ که اولین دوره انتخابات مجلس سنا آمریکا در ویرجینیا غربی برگزار شد تاکنون ۳۳ تن به این مقام رسیدند که ۱۹ تن عضو حزب دموکرات، ۱۲ تن فقط جمهوری‌خواه و دو تن سناتورهایی که در دوران کاری خود تغییر حزب داده و عضو احزاب جمهوری‌خواه و اتحاد بی قید و شرط

 (Unconditional Union Party) بودند.

همانطور که آمار نشان می‌دهد مجموع سناتورهایی که فقط عضو حزب جمهوری‌خواه بودند بعلاوه دو سناتوری که علاوه بر حزب اتحاد بی قید و شرط سابقه عضویت و سناتوری از حزب جمهوری‌خواه را نیز داشتند و در تاریخ این حزب بعنوان سناتور ثبت شده‌اند ۱۴ تن و دموکرات‌ها ۱۹ تن می‌باشند که نشان از برتری دموکرات‌ها در طول تاریخ این انتخابات دارد. فاصله بین دو حزب در ظاهر زیاد نیست، اما تعداد دوره هایی که سناتور های دموکرات بر سر کار بودند خیلی بیشتر از جمهوری خواهان می باشد و مجموع سال های این دوره ها حدود ۲۲۴ سال دموکرات ها و ۸۲ سال جمهوری خواهان می باشد.

 یکی از دو کرسی سنا در این ایالت از سال ۱۹۵۹ تاکنون بصورت متوالی در دست دموکرات‌ها می‌باشد و دیگری از سال ۲۰۱۵ در دست جمهوری خواهان می‌باشد.

شلی ولونز مور کاپیتو از حزب جمهوری‌خواه و جوزف مانچین سوم از حزب دموکرات دو سناتور حال حاضر این ایالت می‌باشند.

رابرت کارلایل بیرد (Robert Carlyle Byrd) با ۵۱ سال حضور در سنا ۲۰۱۰-۱۹۵۹ میلادی و

جان دیویسیون راکفلر چهارم (John Davison Rockefeller IV) با ۳۰ سال حضور در مجلس سنا ۲۰۱۵-۱۹۸۵ هر دو از حزب دموکرات با سابقه‌ترین سناتورهای تاریخ این ایالت بودند که رابرت کارلایل بیرد (Robert Carlyle Byrd) از باسابقه‌ترین سناتورهای تاریخ ایالات متحده بوده است.

از سال ۱۸۶۳ تاکنون مجموعا ۱۰۳ نماینده از ایالت ویرجینیای غربی راهی مجلس نمایندگان آمریکا شده‌اند که ۵۰ تن عضو حزب جمهوری‌خواه، ۴۸ تن دموکرات، چهار تن حزب اتحادیه بی قید و شرط (Unconditional Unionist) و یک تن با تغییر حزب در دوران کاری خود عضو احزاب جمهوری‌خواه و اتحادیه یدون قید و شرط  بودند.

همانطور که آمار نشان می‌دهد مجموع نمایندگانی که فقط عضو حزب جمهوری‌خواه بودند بعلاوه یک نماینده‌ای که علاوه بر حزب اتحادیه بی قید و شرط سابقه عضویت و نمایندگی از حزب جمهوری‌خواه را نیز داشت و در تاریخ این حزب بعنوان نماینده ثبت شده ۵۱ تن و دموکرات‌ها ۴۸ تن می‌باشند که در ظاهر نشان از برتری جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات دارد. اما مجموع سال‌های حضور این ۴۸ نماینده دموکرات در مجلس که نشان از تعداد دوره‌های حضور آنها است بسیار بیشتر از جمهوری خواهان می‌باشد و برای مثال می توان نیک راهال (Nick Rahall)  را نام برد که از سال ۱۹۷۷ الی ۲۰۱۵ میلادی بمدت ۳۸ سال در مجلس نمایندگان حضور داشت و زمانی که مجموع کل سال‌های حضور نمایندگان در مجلس را حساب می‌کنیم، جمهوری خواهان با ۵۱ نماینده تقریبا ۲۴۵ سال و دموکرات ها با ۴۸ نماینده تقریبا ۴۳۰ سال سابقه حضور دارند. با آمار ارائه شده مشخص است که دموکرات‌ها در طول تاریخ این انتخابات برتر هستند اما در حال حاضر هر دو نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه می‌باشند.

جیمز کانلی جاستیس دوم (James Conley Justice II) فرماندار حال حاضر ایالت ویرجینیا غربی از حزب جمهوری‌خواه سی و ششمین فرماندار تاریخ این ایالت می‌باشد. اما مجموع کسانی که در این پست خدمت کردند ۳۴ تن بودند و دلیل این اختلاف این می باشد که دو تن از این فرمانداران در دو دوره غیر متوالی به این مقام رسیدند و دو بار بصورت مجزا در تاریخ ثبت شده اند. بطور مثال آرک آلفرد مور جونیور (Arch Alfred Moore Jr) از سال ۱۹۶۹ الی ۱۹۷۷ بعنوان بیست و هشتمین فرماندار خدمت کرد و مجددا بعد از یک دوره از سال ۱۹۸۵ الی ۱۹۸۹ بعنوان سی اُمین فرماندار خدمت کرد و آمار ما بر اساس تعداد دوره نمی‌باشد بلکه بر اساس تن یا همان شمارش اشخاصی می‌باشد که به این مقام رسیدند.

از سال ۱۸۶۳ که ویرجینیای غربی بعنوان یک ایالت در اتحادیه یا همان کشور ایالات متحده پذیرفته شد تاکنون ۳۴ تن به مقام فرمانداری این ایالت رسیدند که ۱۹ تن عضو فقط حزب دموکرات، ۱۳ تن جمهوری‌خواه و دو تن فرماندارانی که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که یک تن عضو دموکرات و مستقل و یک تن دموکرات و جمهوری‌خواه بودند.

همانطور که آمار فوق نشان می‌دهد مجموع فرماندارانی که فقط عضو حزب دموکرات بودند بعلاوه دو فرمانداری که علاوه بر احزاب دیگر سابقه عضویت و فرمانداری از حزب دموکرات را نیز داشته و در تاریخ این حزب بعنوان فرماندار ثبت شده‌اند ۲۱ تن و جمهوری خواهان نیز به همین ترتیب ۱۴ تن می‌باشند که نشان از برتری دموکرات‌های ویرجینیا غربی در طول تاریخ این انتخابات دارد.

از سال ۲۰۰۱ الی ۲۰۱۷ نیز هر سه فرماندار ایالت از حزب دموکرات بودند و در این سال جیمز کانلی جاستیس دوم (James Conley Justice II) فرماندار کنونی بعنوان یک دموکرات به مقام سی و ششمین فرماندار این ایالت رسید اما پس از مدتی تغییر حزب داد و به جمع جمهوری خواهان پیوست.

نتیجه: با توجه به اینکه در طول تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شده دموکرات‌های ویرجینیا غربی با ۲۰ دوره و جمهوری خواهان نیز با ۲۰ دوره که فقط یک دوره مربوط به سال ۱۹۱۶ آرای الکترال هفت به یک بین این حزب و دموکرات تقسیم شد با هم برابر می‌باشند از طرفی شش دوره از مجموع ۲۰ دوره جمهوری خواهان مربوط به شش دوره اخیر این انتخابات می‌باشد و دموکرات‌ها در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا با ۱۹ سناتور در مقابل جمهوری خواهان با ۱۴ سناتور برتر و در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان دموکرات‌ها با ۴۸ نماینده در مقابل جمهوری خواهان با ۵۱ نماینده به این شرط که مجموع دوره‌ها یا سال‌های حضور این ۴۸ نماینده دموکرات بیشتر از جمهوری خواهان می‌باشد و مجددا دموکرات‌ها در طول تاریخ انتخابات فرمانداری با ۲۱ فرماندار در مقابل جمهوری خواهان با ۱۴ فرماندار برتر می‌باشند اما از دو سناتور حال حاضر این ایالت یک تن دموکرات و یک تن جمهوری‌خواه و هر دو نماینده حال حاضر بهمراه فرماندار نیز جمهوری‌خواه می‌باشند می‌توان نتیجه گرفت که ویرجینیا غربی در طول تاریخ بیشتر به دموکرات‌ها گرایش داشته اما در حال حاضر یک ایالت جمهوری‌خواه می‌باشد.

منبع: US Election History