جایی که منجلاب گـه است دم از اصلاح زدن خیانت است

 

همنشین بهار :

نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی؛ صادق هدایت (همراهِ محمدعلی جمال‌زاده، بزرگ علوی و صادق چوبک) یکی از پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی است. هرچند آوازهٔ او در داستان‌نویسی است، امّا آثاری از متون کهن ایرانی مانند «زَند وَهمَن یَسن» (بهمن یشت) را ترجمه کرده‌است. همچنین نوشته‌هایی از آنتون چخوف، فرانتس کافکا، آرتور شنیتسلر و ژان پل سارتر. او نخستین ایرانی است که متونی از زبان پارسی میانه (پهلوی) را به فارسی امروزی ترجمه کرده‌است. متاسفانه یأس و تلخی بر صادق هدایت غلبه کرد و وی ۱۹ فروردین ۱۳۳۰ حدود یک ماه بعد از ترور سپهبد رزم‌آرا در مسجد سلطانی، خودکشی کرد. (خواهر صادق هدایت، همسر رزم آرا بود). صادق هدایت که در ۱۳۱۴ مجبور شده بود به اداره سانسور تعهد کتبی بدهد هیچگونه اثری منتشر نکند، بعدها هم، دل خوشی از حکومت پهلوی نداشت و اصلاح آن را به سُخره می‌گرفت.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بخشی از نامه صادق هدایت به حسن شهید نورایی
(نامه بیست و نهم از ۸۲ نامه)
از اوضاع و سیاست خواسته بودید بی شوخی می‌گویم که هیچ اطلاعی ندارم. فقط شنیدم که کابینه تغییر کرده. کی آمد و کدام خر رفت هیچ نمی‌دانم و اصلاً نمی‌خواهم بدانم. نه تنها خودم را تبعهٔ مملکت پر افتخار گل و بلبل نمی‌دانم بلکه احساس یکجور محکومیت می‌کنم. محکومیت عجیب و بی‌معنی و پوچ. فقط از خودم می‌پرسم «چقدر بیشرم و مادرقحبه بوده‌ام که در این دستگاه مادرقحبه‌ها توانسته‌ام تا حالا carcasse [لاشه] خودم را بکشم!» قی آلود و کثیف و یک چیز قضا و قدری و شوم با خودش دارد. بهتری و بدتری و اصلاح و آینده و گذشته و همهٔ آنها هم در نظرم باز یک چیز احمقانه و پوچ شده.
جایی که منجلاب گـُه است دم از اصلاح زدن خیانت است. اگر به یک تکه آن انتقاد بشود قسمتهای دیگرش تبرئه خواهند شد. تبرئه شدنی نیست.
باید همه‌اش را دربست محکوم کرد و با یک تیپا توی خلأ پرت کرد. چیز اصلاح شدنی نمی‌بینم…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مترجم ارجمندی نوشته بودند: «اگر نام هدايت و تاريخ نامه‌ها را برداريم انگار كسي دارد در همين زمان امروز از ايران به دوستش در پاريس نامه می‌نویسد… نكته جالب ديگر در اين نامه‌ها اشتياق هدايت به كتاب خواندن است…»

منبع فیسبوک همنشین بهار

https://www.facebook.com/Baharhamneshin/posts/pfbid02amMzxBUBynGKDVzXnysKMv7BxPgPzzwsp2eewtr3H6qL5pwApe8FVM2LiqY2qCCfl