«جبهه ملّی» یا فرقه ملّی؟

 

احمد حیدریان :

شورای موقت جبهه‌ملی‌ایران‌(سامان‌ششم) اعلام موجودیت کرد.این شورا در بیانیه ای[1] اعلام کرد برای جلوگیری از «فروپاشی جبهه ششم» «به یک بازی دمکراتیک تن داده» است.

در این بیانیه به صراحت هدف از «ایجاد جبهه ملی ایران- سامان ششم» را  «نجات جبهه ملی پنجم از تاریکی و سستیِ «فتیله»های پایین کشیده شده و خودکامگی » عنوان کرده که بعد از مدتی «در بخشی از جبهه ششم نیز فرارویید و مدیر این بخش با همان روش نادرست، کجراه گذشته را پیموده و با انتصاب های آنچنانی، زیر پا گذاشتن اصول  تشکیلاتی و ایجاد روابط شخصی-سیاسی با افراد مشکوک، سازمان را دچار معضلات بزرگی کرد.»

انتقاد شدید این شورای تازه تاسیس به نظر به داود هرمیداس باوند است که به زعم آنان «با اهرم های تشکیلاتی و ارجاع به اساسنامه» درخواست شان را نپذیرفته است ، و این شورا را مجبور کرده «ضمن اعلام برائت از٬٬مدیریتِ٬٬ کنونی جبهه ملی ششم» به وسیله‌ای «برای مبارزه علیه آرمان‌های جبهه ملی تنزل داده ، و موجبات ریزش نیرو و ایجاد چنان بحران‌های فرسایشی قرار داده است ، که دقیقا در راستای منویات نهادهای امنیتی رژیم است.»

نکته جالب توجه تبریک جمال درودی از عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران است که از این انشعاب حمایت نموده و در پیام شادباش به مهندس اشکان رضوی، آنان را «هم رزم» توصیف کرده و ابراز امیدواری کرده «بزودی شاهد یک جبهه ملی واحد و منسجم چون گذشته» باشند.

این میزان اختلاف شدید در طول تاریخ جبهه ملی بسیار بی سابقه است. و بحران ناکارآمدی تشکیلاتی – و نه گفتمانی- دیرپاترین گروه ملی گرای ایرانی را بسیار آزار میدهد.

انشعاب اولیه گروه موسوم به جبهه ملی سامان ششم از جبهه پنجم در آبان ماه 1397 آغاز دور جدیدی از اختلافات درون تشکیلاتی بود. کوروش زعیم از اعضای سامان ششم، جبهه ملی پنجم را طیف محافظه‌کار که شامل پیرمردهایی است که بنا بر ادعای زعیم ” در درون و برونمرز با پویایی جبهه و هر کاری که، بقول خودشان، “هزینه‌ساز” باشد مخالفت می‌کنند” و باند یا جناح کوچک نامیده می‌شوند.

حالا و بروز اختلافات شدید تشکیلاتی به همان دلیلی که سامان ششم از جبهه ملی پنجم منشعب شد شورای موقت جبهه‌ملی‌ایران‌ از سامان ششم اعلام جدایی کرده که قصد دارند « با هدف برگزای یک انتخاب، بر اساس اصول دمکراتیک ، و نه بر اساس سلایق شخصی، در مدت کوتاهی با برگزاری یک پِلُنوم ، و انتخاب شورای مرکزی» به کار خود پایان دهند.

فارغ از این، چیزی که گریبان جبهه ملی را گرفت امضای تفاهم نامه سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج ‏از کشور و  نمایندگان موسوم به گروه “نقشه راه برای دمکراسی در ایران” بود که اعتراض جبهه ملی مرکزی را در پی داشت. هر چند نوشتار کنونی قصد ندارد به جزئیات آن بپردازد اما به شکل اجمال باید گفت که نمایندگان گروه مزبور متهم به تجزیه طلبی هستند که به جریان تجزیه طلبی به نام کنگره ملیتهای ایران فدرال شهره هستند  و همکاری سیاسی ملی گرایان و تجزیه طلب ها اصلا باهم جور در نمی آید.

واقعیت آن است که جبهه ملی مدت های مدیدی است فقط نام و نشان یک گروه سیاسی باسابقه را دارد و عملاً ماهیت «جبهه» گونه اش را از دست داده و شاهد رفتارهای فرقه ای هستیم. گروهی که دیگر نه «جبهه» است و نه «ملی»[2]. و کارکردش را از دست داده.

اگر این اتفاق نیفتد و شورای موقت نتواند به اهداف خود برسد باید انتظار انشعاب های فرقه ای دیگر باشیم.

شنبه – ۲۰ آذر ۱۴۰۰

[1] اعلام تشکیل شورای موقت جبهه‌ملی‌ایران‌(سامان‌ششم)-کانال تلگرام جبهه ملی سامان ششم

[2] «جبهه ملی»؛ گروهی که نه “ملی” است و نه «مصدقی»!-رادیو زمانه