خطر تجزیه طلبی جدّی است!

 

احمد حیدریان :

در اسفند ماه سال گذشته ایده تشکیل «جبهه متحد ملی گرایان»، در قبال تشدید کنش های سیاسی تجزیه طلبان را طی نگارش مقاله ای[1] پیشنهاد دادم!

این کنش ها را «نرمالیزاسیون تجزیه طلبی» نام نهادم و نوشتم که این تشدید در پی جنبش ژینا و وصل شدن جامعه اعتراضی داخل ایران و خارج از ایران شکل گرفت و فعالیت های عادی سازی فرقه های تجزیه طلب که با تاسیس شبکه ایران ستیز موسوم به «ایران اینترنشنال» جرقه اش زده شده، با شروع اعتراضات 1401 تشدید شد و با نشست جرج تاون و امضای منشور مهسا به اوج خودش رسید!

هر چند با رجوع به آرشیو رسانه های فارسی زبانی مثل صدای آمریکا[2] و بی بی سی فارسی، دریافت که این تز – نرمالیزاسیون تجزیه طلبی-بیش از یک دهه قبل هم کلید خورده اما به شکل جریان رسانه ای در نیامد؛ اینک اما با موجی از عادی سازی حضور چهره ها و فرقه های تجزیه طلب – خصوصاً پان کُرد- در رسانه ها مواجهیم!

نگرانی آنجاست با وجود همه این کنش های رسانه ای شفاف تجزیه طلبان، هنوز خطر تجزیه طلبی برای بدنه اپوزیسیون «جدی» نشده است.

اینک می خواهم نمونه ای از کنش های سیاسی/ رسانه ای تجزیه طلبان را به عنوان حافظه تاریخی بازگو کنم                     

  1. گزارش خبرنگار شبکه سعودی الحدث در مقر پردی «حزب آزادی کردستان» – با اختصار پاک-  و گفتگو با حسین یزدان پناه فرمانده این حزب
  2. گفتگوی شبکه DW با عبدالله مهتدی دبیرکل حزب کومله (مارچ 2023)
  3. نشست آغاز به کار تجزیه طلبان موسوم به “ائتلاف دمکراتیک ملت‌ها در ایران” در درگوتنبرگ سوئد (مارچ 2023)
  4. توئیت پوریا زراعتی مجری شبکه ایران ستیز موسوم به” ایران اینترنشنال” و تعبیر “لولوخورخوره ها” برای تجزیه طلبان (جولای 2023)
  5. انتشار فیلم لیلا حسین‌زاده دانشجویی با گرایش چپ اهل ایران و دبیر سابق شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران که در مراسم دفاع از پایان‌نامه‌اش لباسی شبیه تروریست‌های پژاک پوشیده بود؛ شعار پان ترکی ” آزادلیق عدالت میللی حؤکومت ” سر می داد و از دو معدوم ضد ملی یعنی پیشه وری و قاضی محمد به نیکی یاد می کرد! (سپتامبر 2023)
  6. پخش دو گزارش از صدای آمریکا و ایران اینترنشنال از مراسم پنجاه و چهارمین سالیاد تأسیس حزب کومەلە کردستان ایران، در تورنتو، کانادا
  7. ویژه برنامه بی بی سی فارسی در برنامه «پرسش و پاسخ ۴۵ سال پس از انقلاب: آیا ایران در شرایط انقلابی دیگر است؟ » و دعوت از ناهید بهمنی تجزیه طلب حزب کومله در کنار کارشناسان سیاسی سلیقه های متفاوت ( فوریه 2024)
  8. مصاحبه عبدالله مهتدی در تلوزیون فارسی صدای آمریکا ( در آستانه سالگرد جنبش ژینا)
  9. حضور مسیح علینژاد و تنی چند از زنان عضو حزب کومله در کنفرانس امنیتی مونیخ (2024)
  10. نمایش تحریم انتخابات مجلس رژیم جمهوری اسلامی در کنار اپوزیسیون.
  11. حضور متعدد فعالان ملی مذهبی در شبکه ایران ستیز موسوم به «ایران اینترنشنال»؛ مثل:

 رضا علیجانی

تقی رحمانی

مرتضی کاظمیان

تقی رحمانی

  1. و . . .

مخالفت ما با رژیم مستقر، نافی خواست مبارزه با ایران ستیزان نیست،حکومت‌های مستقر در ایران وظیفه برخورد با خرابکاران و تجزیه طلبان و حفظ تمامیت ارضی ایران را دارند همچنانکه شاهان پهلوی با خزعل، سیمیتقو و آل ناصر برخورد کردند. بالاترین حق یک ملت دفاع از وحدت و یکپارچگی است.

18/12/1402

[1] «نرمالیزاسیون تجزیه طلبی»و لزوم تشکیل «جبهه متحد ملی گرایان»/ احمد حیدریان-ایران لیبرال

[2] گزارش خبری سیزده سال پیش صدای آمریکا در مورد پان کُردهای فدرالیست و گفتگو با یکی از دختران حزب دمکرات کردستان