دادگاه زنجانی یا «تف سربالا»ی نظام؟

علی پورصابر:

زنجانی خطاب به وکیل وزارت نفت گفت: «آقای وکیل نفت شما چند روزه می‌گویید اگر متهم می‌خواهد به ما پول بدهد باید چک کنیم ببینیم پول سلاح و مواد مخدر نباشد و باید خیلی پول تمیزی باشد، خودت که پولت را از امامزاده نیاورده‌ای که از من توقع داری».

بابک زنجانی، بازرگانی که با کمک رانت‌های خاص به ثروتی افسانه‌ای دست یافت و در مقطعی تبدیل به بازوی جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم شد، این روزها مشغول دفاع از خود در دادگاه است.

زنجانی که به عقیده صادق زیباکلام، پس از استفاده «مانند یک دستمال کاغذی مچاله‌اش کردند و در سطل زباله انداختند»، در دو جلسه نخست دفاعیه خود، گوشه‌هایی از فساد سازمان‌یافته در نهادهای مختلف را بر زبان آورده است.

با وجودی که به نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام از دفاعیات او بدون «مجوز» سرویس‌های امنیتی اجازه بازگو شدن در دادگاهی علنی را داشته باشند، بخش‌هایی که گفته می‌شوند، برای روشن شدن میزان فساد مالی در نهادهای گوناگون جمهوری اسلامی، حائز اهمیت‌اند:

به مدیران بانک مسکن ۶۵ میلیارد قرض دادم

زنجانی گفته است: «یک روز صبح از بانک مسکن با من تماس گرفتند و گفتند که باید حضوراً مرا ملاقات کنند، گفتم امروز تعطیل است اما آن‌ها گفتند موضوع مهم است و ساعت ۱۱ صبح به شرکت آمدند».

او با بیان اینکه اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل، مدیر حقوقی و … به شرکت من آمدند، گفت: «آن‌ها گفتند ما به شخصی ۶۵ میلیارد پول داده‌ایم، اما از او نه چک داریم نه سفته، روز شنبه هم در مفاسد اقتصادی دادگاه داریم و اگر این پول نباشد، همه ما بازداشت می‌شویم، لطف کن ۶۵ میلیارد به ما پول دستی بده».

زنجانی می‌گوید که این پول را از فروش ۶۷ میلیون یورو به بانک ملت در کیش، تهیه کرد و مدیران بانک مسکن قول دادند تا یک هفته پول را برگردانند. او ادامه داد: «اما من سه ماه تماس می‌گرفتم و جواب من را نمی‌دادند. آخر هم گفتند پول نداریم، می‌توانیم به تو ملک بدهیم. من که دیدم پولی به من ندادند، گفتم ملک بدهید. یکسری املاک بدون سند دادند و سندهایشان را هیچگاه به نام من نزدند و جوابم را هم ندادند».

او گفت: «جالب اینجاست که در کیفرخواست ذکر شده که آقای «ک» کارمند بانک که کلاً ۵ میلیون حقوق می‌گیرد، ۶۵ میلیون یورو به من پول داده و من هم آن را به حساب بانک مسکن ریختم، آیا اگر درحق یک نفر انسانیت می‌کنید باید این کار را با او بکنند؟ … من نمی‌دانم بانک مسکن به دنبال چیست؟ اما بداند که این پول را وصول می‌کنم و حتی اگر از طریق داخل کشور زورم نرسد، از خارج از کشور اقدام می‌کنم و این ۶۵ میلیارد تومان را وصول می‌کنم».

قاضی صلواتی در این باره توضیح داد: «مدیرعامل بانک مسکن در پرونده ۳ هزار میلیاردی در شعبه ۱۵ در حال محاکمه است».

به وزارت نفت: پولت را که از امامزاده نیاوردی

زنجانی خطاب به وکیل وزارت نفت گفت: «آقای وکیل نفت شما چند روزه می‌گویید اگر متهم می‌خواهد به ما پول بدهد باید چک کنیم ببینیم پول سلاح و مواد مخدر نباشد و باید خیلی پول تمیزی باشد، خودت که پولت را از امامزاده نیاورده‌ای که از من توقع داری!».

او در جلسه نخست دفاعیه‌اش نیز گفته بود: «وزارت اطلاعات نامه‌ای به وزارت نفت می‌دهد و می‌گوید تکلیف هزار کشتی که در دریا و برای انبار نفت استقرار دارد مشخص کند و چون این کشتی‌ها فاقد پرچم بودند، احساس خطر می‌شود».

به گفته او: «تصمیم گرفته می‌شود بار این کشتی‌ها به همان شکل فروخته شود اما چون بارها به چین فروخته و عودت داده شده بود، کسی حاضر نبود بخرد». زنجانی می‌گوید: «من با ارتش چین به خاطر ارتباطاتی که داشتم صحبت کردم و توانستیم بارها را در انبارهای آنجا خالی کنیم. این کشتی‌ها بیش از ۳ سال بود روی دریا قرار داشت و ۳ متر خزه بسته بود تا جایی که وزیر نفت دستور داده بود این محموله‌ها در دشت مدفون یا سوزانده شوند اما اعلام کرده بودند که با آتش زدن محموله‌ها امکان سوختن روستا‌ها هم وجود دارد. لذا اعلام می‌شود شرکت ISO محموله را خریداری و به انبارهای چین، مالزی و دوبی انتقال دهد».

بچه‌های وزارت اطلاعات کمک کردند تا در امارات بازداشت نشوم

زمانی که من تحریم شدم در امارات بودم، به فرودگاه امارات که رسیدم اخبار را دیدم و متوجه تحریم شدم، از گیت که رد شدم من را بازداشت کردند و بردند و اگر بچه‌های وزارت اطلاعات و دوستان من نبودند نمی‌توانستیم کاری کنیم، من ۹ شب در سفارت ایران خوابیدم تا نتوانند من را بگیرند.

با مرتضوی و احمدی‌نژاد

زنجانی درباره مراودات مالی با سازمان تامین اجتماعی در زمان تصدی سعید مرتضوی گفت: «قبل از تحریم من ۴ میلیارد یورو برای کمک به تأمین اجتماعی دادم و قرار شد در عوض این کمک یک شرکت بگیرم، زمانی که من تحریم شدم درست ۱۰ روز بعد از دادن پول به تامین اجتماعی بود… همان موقع از امارات با وزیر [نفت] تماس گرفتم و اعلام کردم که در تأمین اجتماعی ۴ میلیارد یورو پول دارم و چون ۱۵ روز بیشتر وقت نداشتم از او خواستم تا با تامین اجتماعی هماهنگ کند که از ۴ میلیارد یورو، ۲ میلیارد را به جایی که وزارت نفت می‌خواهند حواله کنند و به من به اندازه ۲ میلیارد یورو شرکت دهند و علت این هم که به شرکت HK نگفتم این بود که آنها هم همان روز تحریم شده بودند».

زنجانی گفت: «بعد از اینکه از امارات به ایران آمدم پیش مرتضوی رفتم و گفتم دستم به دامنت، ۲ میلیارد از مبلغ ۴ میلیارد یورو را به هرجا که بانک مرکزی می‌خواهد حواله کن، مرتضوی فیلمی را در مجلس پخش کرد و فردای آن بازداشت شد اما یک روز بعد آزاد شد. بعد از آن دیگر نتوانستم مرتضوی را پیدا کنم و هرچقدر زنگ می‌زدم جواب نمی‌داد… در نهایت وزیر نفت با رئیس جمهور وقت صحبت کرد و مرتضوی را پیدا کردند، در یک جلسه مرتضوی گفت که چک‌ها را بدهید تا من کارها را انجام دهم، وزیر نفت گفت که چک‌ را به ما بدهید و ما نامه می‌زنیم به تامین اجتماعی و این کار انجام می‌شود».

وی تصریح کرد: «در نهایت با هماهنگی بانک مرکزی و رئیس جمهور وقت (احمدی‌نژاد)، این کار انجام شد، بعد از انجام کار در حالی که یک روز بیشتر از مهلتم باقی نمانده بود پیش مرتضوی رفتم تا امضا کند اما او گفت که تا دیروز مدیرعامل بوده و حالا سرپرست است و دیگر کسی امضایش را قبول نمی‌کند».

گفتنی است که تا کنون دو جلسه دادگاه برای استماع دفاعیات زنجانی برگزار شده و این جلسات ادامه خواهند داشت. بابک زنجانی به روایت تصاویر، مدارک خود را به سه بخش «دفاعیات، قابل قرائت»، «محرمانه» و «خیلی محرمانه، غیر قابل قرائت» تقسیم کرده و به دادگاه آورده است.