دروغ پشت دروغ در مورد قرارداد ۲۵ ساله و نگرانی و اعتراض بر حق مردم!

 

بهرام رحمانی :

پس از امضای قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین و افزایش مخالفت‌ها در شهرها و رسانه‌های اجتماعی، که با نگرانی های افکار عمومی رو‌به‌رو شده است، صداوسیمای حکومت ایران، میزگردی را با حضور برخی مقام‌های «مطلع» در این زمینه برگزار کرد. اکثریت مردم جامعه ما به حدی از جمهوری جهل و جنایت و ترور اسلامی نفرت دارند که از هر مسئله‌ای برای نشان دادن نارضایتی خود بهره می‌گیرند.
سران و مقامات جمهوری اسلامی ایران مدعی اند که دشمنان علیه حکومت‌شان به یک جنگ روانی دست زده و درباره قرارداد با چین، ادعاهای دروغین انتشار می‌دهد. ولی در همان حال، حکومت نه تنها جزئیات قرارداد را به آگاهی مردم نمی‌رساند، بلکه حتی نمایندگان مجلس را نیز در این مورد، ناآگاه گذاشته است. این امر و سابقه دروغ‌گویی‌های جمهوری اسلامی نگرانی‌های مردم را افزایش داده است.شیخ حسن روحانی در نشست امروز هیات دولت، در واکنش به این خواسته مردم که ادامه موجودیت حکومت و قرارداد با چین به همه‌پرسی گذاشته شود، از جمله ادعا کرد که ایران همانند سوئیس نیست که هر موضوعی را به همه‌پرسی مردم بگذارند.
سال گذشته روزنامه نیویورک‌ تایمز گزارش داده بود که هدف از سند همکاری ۲۵ ساله، جذب ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه چینی به ایران در مقابل دریافت نفت است، با این حال هنوز هیچ منبع رسمی از مفاد سند همکاری امضاء شده میان ایران و چین پرده برنداشته است.
بر اساس آمارهای بین‌المللی، چین از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ کمی بیش از دو تریلیون دلار در کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری کرده و رقمی که روزنامه نیویورک‌تایمز مطرح کرده قابل توجه است.
اعتراض‌های مردمی نسبت به امضای قرارداد ۲۵ ساله با چین هم‌چنان ادامه دارد و در حال گسترش است. در ده‌ها شهر ایران صدها تن در برابر نهادهای دولتی در شهرهای خود گرد آمدند و شعار می‌دادند «ایران فروشی نیست.»
برخی نگرانی‌ها آن است که جمهوری اسلامی از سر استیصال و صرفا حفظ حاکمیت خود ناچار شده نفت ایران را به بهایی بسیار پایین‌تر از نرخ بین‌المللی به چین بفروشد. هم‌چنین گفته شده که شماری از فرودگاه‌های نظامی ایران در اختیار ارتش چین قرار خواهد گرفت و ممکن است سربازان ارتش چین نیز راهی ایران شوند. به علاوه مردم نگرانند که سربازان ارتش چین در مراکز مهم صنایع کشور به ویژه نفت و پتروشیمی مستقر شوند و هرگونه اعتراض و اعتصاب کارگران را به سدت سرکوب کنند و…

ادامه مطلب