راه تازه ای برای سیاسی ـ مذهبی کردن بیشتر میراث فرهنگی ایران

راه تازه ای برای سیاسی ـ مذهبی کردن بیشتر میراث فرهنگی ایران

به گزارش خبرگزاری های داخلی «بالاخره مجلس اسلامی به طرح وزارت خانه شدن ،میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رای مثبت داد».

    چندین سال است که طراحان تشکیل وزارت خانه ای با عنوان « میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری» طرح خود را به مجلس اسلامی ارائه کرده و هر بار  نمایندگان به آن رای نداده اند. این بار در تاریخ 29 فروردین 96 این طرح با 137 رای موافق، 44 رای مخالف و 3 رای ممتنع مورد موافقت اکثریت مجلس قرار گرفت.

موافقان این طرح می گویند وزارت خانه شدن میراث فرهنگی پاسخگو شدن روسای آن را بیشتر می کند و به همین علت است که این سازمان همیشه مخالف وزارت خانه شدن بوده است.

    از آنجایی که نمایندگان مجلس اسلامی منتخبین واقعی مردم نیستند و معمولا  اعمال و رفتار و تصمیم گیری هایشان براساس «دستور از بالا» بوده، روشن نیست که چرا ناگهانی و پس از چندین سال تصمیم گرفته اند سازمان میراث فرهنگی تبدیل به یک وزارت خانه شود. و آیا وزارت خانه شدن «میراث فرهنگی و گردشگری» به نفع میراث فرهنگی و تاریخی ایران است یا به زیان آن؟

    مخالفین وزارت خانه شدن معتقدند این تغییر  سازمان را ضعیف تر کرده و اقدامات آن را که قرار است برای حفظ میراث فرهنگی و تاریخی ایران باشد، بیشتر از این که هست تحت الشعاع عملیات سیاسی ـ مذهبی دولت ها قرار خواهد داد.

    این طرح پس از بررسی در کمیسیون فرهنگی به صورت فوریت در صحن مجلس بررسی خواهد شد. در صورت تصویب نهایی این طرح ماده واحده آن به عنوان قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مجلس بیرون خواهد آمد.

www.savepasargad.com