رییس کمیته ارزیابی سیلاب: فاجعه در ایران «عمیق‌تر از قطع برق و جیره‌بندی آب» است

 

منبع:صدای آمریکا

یک کارشناس در ایران با تاکید بر این که همه منابع آب تجدیدپذیر کشور برداشت شده است، این امر را فاجعه‌ای بسیار عمیق می‌داند و می‌گوید که همین برای اثبات ورشکستگی آب و حرکت به سمت زوال و محو شدن کشور کافی است.

به گزارش صدای آمریکا، مصطفی فدایی‌فرد، رییس کمیته ارزیابی سیلاب کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، در گفت‌وگویی با ایلنا توضیح می‌دهد «فاجعه» وقتی نمایان‌تر می‌شود که «علاوه بر تبعات ناشی از قطع برق و جیره‌بندی آب شرب شهرها، امکان تامین آب مورد نیاز صنایع و کشاورزی فراهم نشود و تبعات معیشت جمعیت بزرگی از مردم نیز گریبان‌گیر شود.»

مصطفی فدایی‌فرد: برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی موجب فرونشست زمین شده است

به گفته این کارشناس آب، به رغم افزایش میزان چاه‌های حفر شده در دهه اخیر، آب بیشتری تخلیه نشده است، چرا که «آب بیشتری برای تخلیه از چاه‌ها وجود ندارد. به عبارتی کفگیر به ته دیگ خورده است.»

آقای فدایی‌فرد، وقوع سیلاب در آذربایجان شرقی و زنجان هم‌زمان با کمبود و جیره‌بندی آب و برق در بقیه استان‌های کشور را «پدیده‌ای بی‌نظیر» عنوان می‌کند و «فعالیت‌های انسان» را «در تسریع تغییر اقلیم» موثر می‌داند.

به گفته آقای فدایی‌فرد، ایران از حدود ۵۰ هزار حلقه چاه در سال ۵۷ به بیش از ۷۰۰ هزار حلقه چاه در سال ۱۳۹۵ رسیده‌ و پس از سال ۹۵ دلیل کاهش رشد حفر چاه این است که «دیگر آب بیشتری برای تخلیه از چاه‌ها وجود ندارد» و «کفگیر به ته دیگ خورده» و این «در یک کلام یعنی برداشت همه آب تجدیدپذیر کشور.»

آقای فدایی‌فرد «کاهش ۱۰ درصدی مقدار بارش» در مقابل «کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی روان‌آب» را دلیل «خشک‌سالی هیدرولوژیکی شدید» عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد که «پتانسیل حوضه‌های آبریز کشور در جذب روان‌آب بسیار کاهش یافته» و به همین دلیل میزان بارندگی‌هایی که پیش از این سیلاب ایجاد نمی‌کرد، موجب «سیلاب‌های خسارت‌بار» در سال‌های اخیر می‌شود.

به گفته این کارشناس آب، «کاهش پوشش گیاهی و جنگلی، تخریب مراتع، توسعه کشاورزی، توسعه غیراصولی مناطق شهری، فقدان پیوست سیلاب در طرح‌های توسعه شهرها … و برداشت غیراصولی از معادن شن و ماسه رودخانه‌ای» موجب «افزایش آسیب‌پذیری» هستند، اما مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عامل، «برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است که به گسترش پدیده فرونشست زمین نیز منجر شده است.»

نیک‌آهنگ کوثر: بحران آب در ایران حتی ممکن است به خشونت فیزیکی بیانجامد

در همین رابطه، نیک‌آهنگ کوثر، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل آب، به صدای آمریکا گفته است که ورشکستگی و بحران آب در ایران جدی است و حتی ممکن است به خشونت فیزیکی بیانجامد.

به گفته آقای کوثر، جمهوری اسلامی در مواجهه با مسئله آب در طول این چند دهه «بسیار بد» عمل کرده و نتایج این عملکرد را ما اکنون «به طور واضح‌تر» می‌بینیم.

این روزنامه‌نگار تاکید کرده است: «کاهش منابع آب به خاطر مصرف بدون دلیل در بخش کشاورزی به وضعیت ورشکسته فعلی منتهی شده است.»

صدای آمریکا همچنین با استناد به اخبار رسیده از ایران گزارش داده که تداوم جیره‌بندی و قطعی برق در ایران موجب ورود مقامات قضایی و امنیتی به ماجرا شده است.

سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور از سوی رییس قوه قضاییه مامور پی‌گیری علت قطعی برق شده‌اند و وزیر کشور هم گفته اگر چاره‌اندیشی نشود، بحران ادامه خواهد یافت.