محمدرضا سعادتی و وصیت‌نامه‌اش

 

همنشین بهار :

خانم‌ها و آقایان محترم، دوستان دانشور و فرهنگ ورز، در این شبِ سردِ مه‌آلود که به‌قول تَنسَر Tansar – در نامه به گُشْنَسپْ(شاه طبرستان) ـ تمیز حقیقت از میان برخاسته و سیرت انسانی‌‌ رها گشته‌است، به شما سلام می‌کنم. سلامی پُر از گرما و امید. خواهران و برادران عزیز، این بحث در مورد سیدمحمدرضا سعادتی است که زندانیان در زندان شاه، او را «سیکو» صدا می‌زدند و چهارم مرداد سال ۶۰ تیرباران شد. گرچه بیش از چهل سال از بازداشت وی سر قرار با ولادیمیر فسینکو دبیر اول سفارت شوروی در ایران می‌گذرد اما هنوز وصیت‌نامه‌‌اش، محل بحث و جدال ا‌ست. من نخستین‌بار در زندان آن را خواندم که شرح خواهم داد. تماس سعادتی با فسینکو، بنوعی به پرونده سرلشگر احمد مقربی هم مربوط است. ازهمین‌رو، اشاره به موارد فوق، و نیز، مرور شماری از وقایع سال ۵۸ ضروری است. 

محمدرضا سعادتی؛ که به او «سیکو» و «سید» هم گفته می‌شد، از مسؤولین مجاهدین بود که با نقش آفرینی اداره هشتم ساواک(که از جمله مسؤولانش عزت‌الله جهانگیری گلپایگانی بود)، به اتهام جاسوسی برای روسها دستگیر شد.
کمیته مستقر در سفارت آمریکا، بویژه شخص ماشالله قصاب؛ در دستگیری وی نقش داشت. 
… 
در خاطرات عباس امیر انتظام که در دولت موقت سمت معاون نخست‌وزیر و سخنگوی دولت را بر عهده داشت (صفحه ۲۵ جلد اول) – اشاره شده که شخصی(که پیش از انقلاب در اداره هشتم ساواک کار می‌کرد)؛ به ایشان مراجعه می‌کند و……

برای ادامه مطلب اینجا کلیک کنید

 

همه نوشته‌ها و ویدئوها در آدرس زیر است: 

http://www.hamneshinbahar.net/article_all.php

… 

http://www.hamneshinbahar.net