مردم غزه بهاى جنگ نهان و آشکار حکومت‌های اسرائیل و ایران را می‌پردازند

 

بهرام رحمانی :

در واقع در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ برابر با ۲۰ مه ۲۰۲۱، مقام‌های اسرائیلی در جریان یک جلسه کابینه امنیتی این کشور تصمیم گرفتند تا آتش‌بسی یک‌طرفه را در نوار غزه از ساعت ۲:۰۰ بامداد روز جمعه ۲۱ مه ۲۰۲۱-‌۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، اجرا کنند. آتش‌بسی که از سوی حماس و جهاد اسلامی فلسطین پذیرفته شد. پس از آن اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در یک پیام تصویری از مقام‌های جمهوری اسلامی بابت حمایت مالی و تسلیحاتی از حماس در طول این جنگ یازده روزه تشکر کرد.

این آتش بس که در ساعات نخست روز جمعه شروع شد به ۱۱ روز درگیری میان دو طرف که بیش از ۲۴۰ کشته – عمدتا در غزه – به جا گذاشت پایان داد.

اسرائیل روز پنج‌شنبه بیش از ۱۰۰ حمله علیه تاسیسات زیربنایی حماس در شمال غزه انجام داد. حماس هم با شلیک راکت به آن پاسخ داد.

نبردها روز ۱۰ مه در پی چند هفته تنش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در بیت‌المقدس شرقی که به زد و خورد در یک مکان مقدس برای مسلمانان و یهودیان انجامید شروع شد.

از ساعت دو بامداد جمعه ۲۱ مه ۲۰۲۱-‌۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، آتش‌بس در غزه به جریان افتاد. خبر توافق، شامگاه پنج‌شنبه و بعد از جلسه کابینه امنیتی اسرائیل اعلام شد.

توافق طرفین با وساطت عبدالفتاح سیسی، رییس جمهور مصر انجام گرفته و به گفته سخن‌گوی نتانیاهو، هیچ پیش‌شرطی ندارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز با اظهار خشنودی از توقف درگیری از طرفین خواست به آتش‌بس پایبند بمانند. او پیشتر با بیان نگرانی عمیق از مرگ غیرنظامیان گفته بود: «اگر جهنمی روی زمین باشد، آن زندگی کودکان غزه است.»

بیش از ۲۳۰ غیرنظامی فلسطینی در درگیری‌ها کشته شده‌اند که ۶۵ کودک و ۳۹ زن در میان آن‌هاست. ۱۷۱۰ نفر نیز زخمی و  ۵۸ هزار نفر آواره شده‌اند. در حالی که تلفات جانی در اسرائیل فقط ۱۲ نفر است. یک پسربچه پنج ساله و یک دختر جوان ۱۶ ساله در میان کشته‌شدگان هستند.

به گفته مقامات وزارت بهداشت دولت حماس در غزه، در ۱۱ روز اخیر حداقل ۲۳۰ فلسطینی از جمله ۶۵ کودک و ۳۹ زن در حملات هوایی اسرائیل کشته شدند.

ادامه مطلب