نامه دکتر احمد دانش اولین جراح پیوند کلیه در ایران به آیت‌الله منتظری

 

همنشین بهار :

شنوندگان محترم، دوستان دانشور و فرهنگ ورز، از راه دور و با قلبی نزدیک به شما سلام می‌کنم. آنچه می‌خوانم نامه دکتراحمد دانش، اولین جراح پیوند کلیه در ایران است که ۱۶ اردیبهشت سال ۱۳۶۶، در زندان اوین نوشته شده، به این امید که به دست آیت‌الله منتظری برسد.
دکتراحمد دانش، سال‌ها قبل از انقلاب بعنوان یکی از شاخص‌ترین پزشکان تحصیل‌کرده آلمان، برای خدمت به هموطنانش به ایران بازگشت. بعدها به زندان مرتجعین افتاد و با حکم مهیب روح‌الله خمینی، او نیز در اسیرکُشی سال ۶۷، به دار شقاوت آویخته شد. نامه دکتر دانش از زندان اوین، به آیت‌الله متنظری یک سند تاریخی است. 
ترانه زیبای آغاز و پایان ویدئو؛ «آری وای»، از مینو جوان است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نامه دکتراحمد دانش به آیت‌الله منتظری
حضرت آیت‌الله العظمی منتظری!
پس از سلام و ادای احترام این نامه را با تردید و نوعی احساس شک و بدبینی نسبت به اجرای قانون و رعایت عدالت در جمهوری اسلامی ایران برایتان می‌نویسم. امیدوارم مرا خواهید بخشید که چنین صریح و بی تکلف صحبت می‌کنم. آنقدر درد در سینه و زخم بر پیکر دارم که بیان آن‌ها در چارچوب تنگ گفتار و نوشتار پُرتکلف و پُرتعارف نمی‌گنجد. آنقدر بی‌تفاوتی و از آن بدتر خصومت نسبت به سرنوشت انسان‌ها دیده‌ام که دربارهٔ مؤثربودن و نتیجه‌دادن هرگونه اعتراف و شکایت عمیقاً بدبینم. حتماً سؤال خواهید کرد که علت این همه شک و تردید چیست و چرا من که اینقدر بدبینم، اقدام به نوشتن این نامه کرده‌ام؟
ـــــــــــــــــــــــــــــ
در جواب سؤال اول باید بگویم:

ادامه مطلب