نامه سرگشاده به دبیرکل سازمان ملل متحد

 

محمود مسائلی :

کانادا، ۵ آوریل ۲۰۲۴

«دبیر کل مجدداً تأکید می کند که اصل مصون ماندن اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین المللی رعایت شود». SG/SM/22181.

جناب آقای آنتونیو گوترش

  دبیر کل

سازمان ملل متحد

 نیویورک ۱۰۰۱۷

عالیجناب،

من به عنوان یک استاد بازنشسته «حقوق سازمان های بین المللی» در کانادا، و یکی از اعضای جامعه مدنی و مدافع حقوق بشر، مفتخرم که دو پرسش را مطرح کنم و از جنابعالی انتظار پاسخ به آنها را داشته باشم:

۱. امروز شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی نقش رهبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در حمله تروریستی حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ اعلام و رسماً اذعان کرد: «نقش راهبردی شهید زاهدی در تشکیل و تقویت جبهه مقاومت و طراحی و اجرای طوفان الاقصی یکی از افتخارات بزرگی است که تلاش های خاموش این سردار بزرگ را در تاریخ رژیم ضداشغال جاودانه خواهد کرد». (۴ آوریل ۲۰۲۴)

این بیانیه گواه روشنی است بر اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حملات ۷ اکتبر به اسرائیل نقش فرماندهی داشته است و این نقش به احتمال بسیار از طریق کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق فرماندهی شده است.

نظر جناب عالی به عنوان عالی ترین مقام اجرایی سازمان ملل متحد که باید متولی حفظ صلح عادلانه و پایدار در جهان باشد (منشور ملل متحد، مواد ۹۹-۹۷) در مورد این بیانیه صریح چیست؟

۲.  در حالی که کنوانسیون روابط کنسولی وین (۱۹۶۳)، در ماده ۱ تعریف روشنی از پست کنسولی ارائه داده است.

آیا حضور فعال افسران عالی رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران نیست؟ کنسولگری ایران در دمشق نقض موازین حقوق بین الملل به طور کلی و کنوانسیون حقوق کنسولی به طور خاص است؟

ارادتمند شما،

محمود مسائلی

به:

دفتر معاون دبیرکل