هنر جنگی ارتش ايران خرمشهر را نجات داد

کورش زعیم :

در چنین روزی، در سوم خرداد ۱۳۶۱، روز آزادسازي خرمشهر پس از ۱۹ ماه اشغال دشمن، روز نمايش هنر جنگ ايراني بود. روزي كه بخشي از ارتش از هم پاشيده ايران پس از انقلاب، سپاه سوم صدام حسين را كه يكي از مجهزترين و كارآمدترين سپاه ها در يكي از قدرتمندترين ارتش هاي جهان بود شكست داد. ارتش صدام حسین نه تنها متکی به پشتیبانی ابرقدرت شوروي بود، كشورهاي امريكا، انگلستان، فرانسه و آلمان و ۱۷ کشور دیگر جهان، به آن كمك  مالی، تسليحاتي و اطلاعاتي ميكردند. کشورهای غربی پيوسته جايگاه و تحركات ارتش ايران و سپاه پاسداران را به آگاهي ارتش عراق مي رساندند تا راهكارهاي جنگي ايران را خنثي كنند. همه كشورهاي عربي، بجز يكي دو تا، از عراق عليه ايران پشتيباني مي كردند، و بیش از ۶۰ کشور جهان تبلیغات ضد ایرانی به سود عراق براه انداخته بودند.

در برابر ارتش قدرتمند و روزآمد عراق كه از نابساماني ارتش ايران بهره برداری كرده به ايران حمله و خرمشهر را تصرف كرده بود، لشگر۹۲ زرهي اهواز قرار داشت. لشگر ۹۲ آسيب زيادي از نابساماني هاي سالهاي نخستینی پس از انقلاب ديده بود. فرمانده لشگر و فرمانده تيپ ۱ توسط عوامل به اصطلاح انقلابي تيرباران و فرمانده تيپ ۲ آن زنداني و شمار ديگري از افسران باتجربه پراكنده و فراری داده شده بودند. با نفوذ و دخالت جوانان ماركسيست اسلامي و طرح آنها براي بومي سازي خدمه ارتش، بسياري از خدمه جنگ افزارهاي زرهي مانند تانكهاي ام۶۰ و چيفتن از استان خوزستان رانده شده بودند، بطوري كه از ۴۸۰ تانك لشگر ۹۲، که خدمه آن توسط انقلابیان فراری داده شده بودند. در باک بنزین بسیاری از تانکها شن ریخته بودند که بلااستفاده شوند. تنها ۴۰ تانك، آماده خدمت بودند.

فرمانهاي ضد و نقيض از شخصيت هاي انقلابي و سياسي و مذهبي و نونظامي های فاقد دانش نظامي صادر مي شد. براي مثال، فرماندهي تيپ ۱ زرهي را به يك افسر مخابرات سپرده بودند، و بهمين علت تلفات سنگيني در نبرد به این تیپ وارد آمد. سپس سرهنگ شهبازي فرماندهي آن را بر دوش گرفت و به ساماندهي تيپ پرداخت. بطور كلي لشگر ۹۲ زرهي قدرتمند اهواز كه صدام حسين از آن بشدت وحشت داشت از هم پاشيده و به هيچوجه آمادگي جنگي نداشت. تيپ تانك با همان شمار كم تانك كه آماده عمليات كرده شده بود وارد ميدان شدند. كمبود خدمه آنقدر شديد بود كه خود فرمانده تيپ براي پاك كردن لوله هاي تانك جهت شليك مجدد از پيراهنش استفاده ميكرد. با واگذاري فرماندهي لشگر به سرهنگ زرهي مسعود منفرد نياكي در مهرماه ۱۳۵۹، و پس از شهيد شدن او به سرهنگ غلامرضا قاسمي (كه پنج سال پیش در سي امين سالگرد نبرد خرمشهر درگذشت) لشگر ۹۲ رو به سامان يافتن گرفت. گردان تانك را سرگرد علي صفوي بر عهده گرفت و حماسه گذر گردان تانك از منطقه رملي و بستن پشت دشمن را آفريد. تيپ يك در يك عمليات شگفت انگيز خود را به پشت مقر فرماندهي و لجيستيكي سپاه ۳ عراق رساند و ارتباط آن را به بدنه سپاه قطع كرد.

برای این کار لازم بود نخست پل شناوری که ارتش عراق بر اروند رود زده بود خراب شود، که این کار را پس از شناسایی توسط هلیکوپترهای هوانیروز، توسط نیروی هوایی با شهامت و دقت بخوبی انجام گرفت. پس از انقلاب همه جت های اف۱۴ خوابیده و بسیاری از اف۴ها و اف۵ها به علت نبود قطعات غیرقابل استفاده بودند. همافران نیروی هوایی تایوان طی قراردادی به داد ما رسیدند و شماری از آنها را قابل پرواز کردند. یک کار حیرت آور ارتش، احداث سه پل شناور ۲۰۰ متری روی اروند برای گذر نیرویها ایرانی بود که قطعات آن در تاریکی شب به تدریج به محل برده و نصب شده بود.

عمليات آزادسازي خرمشهر، که بیت المقدس (واقع در پلستین) نامگذاری شده بود، برخلاف عرف عملیات جنگی، در مدت کمی پس از پایان عملیات بزرگ فتح المبین که دوم فروردین آغاز و طی یک هفته با عقب نشینی عراقیان شوش و دزفول را نجات داده  بود آغاز شد. معمولن ارتش ها پس از یک عملیات بزرگ، پیش از دست زدن به عملیات بزرگ دیگری مدتی زمان نیاز دارند که خود را بازسازی کنند. ولی لشگر ۹۲ زرهي ارتش ايران با يكي از ماندگارترين تاكتيك هاي جنگي در تاريخ جنگ توانست با گذر از رودخانه فرماندهي سپاه دشمن را از پشت محاصره و كل سپاه مقتدر صدام حسين را، با كمك تيپ هاي پياده مشهد و سنندج، كماندوهاي ارتش و نیروی دریایی، پاسداران و بسيجيان، تار و مار نمايد. نقشه جنگي ارتش ايران چنان ماهرانه و مبتكرانه و غافگيرانه بود كه همه كشورهايي كه به صدام حسين كمك مي كردند انگشت به دهان ماندند. در اين عمليات كه ما حدود ۶ هزار شهید داديم، از دشمن ۱۶ هزار تن كشته و ۱۹ هزار تن اسير شدند.

در آزادسازي خرمشهر، بار ديگر دانش نظامي و هنر جنگي ارتش ايران و هوشمندي رزمندگان ايرانی جهان را شگفت زده كرد. تاكتيك جنگي ارتش با پشتيباني جوانان دلاور و فداکار سپاه پاسداران و جان بركفان بسيج به جهانيان ثابت كرد كه شكستن اراده دفاعي ايرانيان كار آساني نيست. اين هشداري باشد به برخي همسايگان آزمند و گمراه ما كه خود را از اين توهم كه پشتيباني سياسي و نظامي بيگانگان آنها را قدرتمند كرده است آزاد كند، و ثروت ملی خود را که باید برای پیشرفت کشور و رفاه مردمشان هزینه شود در خیالی باطل به جیب اسلحه سازان جهان نریزند.
كورش زعيم
سوم خرداد ۱۳۹۶هنر جنگی ارتش ايران خرمشهر را نجات داد

 

http://www.kouroshzaim.org/DetailsData.asp?IDdata=785