پاسخ به خانواده حمید نوری

 

مختار شلالوند :

در تاریخ سوم دسامبر 2022 خبر نامه گویا مصاحبه ای ازخانواده حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهر دشت، در زمان قتلعام زندانیان سیاسی در تابستان 67 منتشر کرد که در سوتیتر آن نام من مختار شلالوند، به نقل از متن مصاحبه با عنوان « به مختار شلالوند گفتیم بیا ایران پیگیری کن» درج شده است.

توضیح زیر را جهت آگاهی اذهان عمومی و روشن شدن حقیقت بطورخلاصه می نویسم.

حمید نوری، به جرم مشارکت در کشتار سال 67، و بنا بر اصل صلاحیت جهانی در کشور سوئد، محاکمه و به حبس ابد مجکوم شده است.

حمزه شلالوند، برادر من از جمله یکی از آن قتلعام شدگان بود که تعداد آنان بالغ بر 4000 هزار زندانی سیاسی حکمدار می رسید.

خودم نیز تحت تعقیب قرار داشتم نا گزیر به خارج از کشور آمدم.

با تشکیل دادگاه حمید نوری بعنوان شاکی و دادخواه برادرم حمزه شلالوند شرکت داشتم.

اخیراً خانواده ایشان از جمله همسر، فرزند، بعلاوه داماد او مسعود نوری، با انصاف نیوز، گفتگوئی داشته اند که چندین بار به اسم من و با بیان مطالبی از زبان من اشاره کرده اند.

من هرگز با این خانواده گفتگوئی نداشته ام، آنچه را ایشان گفتگو عنوان می کنند درحد سئوالی بوده به این شکل:

داماد حمید نوری، بنام مسعود نوری، که اقبال حضور در جلسات دادگاه را داشت، هنگام خروج من از درب اتاق دادگاه در حالیکه هنوز درون صحن دادگاه بودیم پرسید« شما یه استعلام میاوردید که این همه درد سر برای خودتان و ما فراهم نکنید». گفتم اگر منظورتان از استعلام مدرک راستی آزمائی قتل برادر من است که استعلام آن را با مهر دادستانی رژیم جمهوری اسلامی تحویل دادگاه داده ام، اما اگر در مورد استعلام از قوه قضائیه و وزارت خارجه می گوئید تا آنجا که می دانم نه جواب دادند و نه در دادگاه شرکت کردند.

ایشان گفتند: «نوبت ما هم می رسد»!!

گفتنی است که در استعلام(خلاصه فوت) مورد اشاره، (قتل)حمزه را نیز«مرگ بر اثر فوت نوشته اند»

 

گواهی خلاصه فوت حمزه شلالوند

چند روز بعد نیز درست هنگام خروج از دادگاه، مسعود و مجید نوری، سلام کردند و این بار برخوردی برعکس تهدید و چماق قبلی داشتند مسعود نوری گفت: «جنم من (مختار شلالوند) با همه متفاوت است» تا بدین وسیله تهدید و تطمیع را کامل کند.

اینکه از من بخواهند بیایم ایران و پیگیر مرگ برادرم و مزار او باشم، از آن حرف هاست!!

جالب است که در سال 74 نیز علیرضا آوائی به هنگام ملاقات مادرم با خواهرم(روح‌انگیز شلالوند) در زندان «یونسکو دزفول» از وی خواسته بود که «به پسرت بگو بیا ایران و به مردم شهر خودش خدمت کند چرا به کشور احنبی رفته است» البته آوائی که به وزارت دادگستری ج ا هم رسید عمداً فراموش کرده بود که خودش پیشتر از این حکم دستگیری … مرا صادر کرده بود.

شاید انتظار دارند که با پای خودم بروم نزد رئیسی، نیری و مقیسه که حکم به قتل برادرم دادند، دادخواهی کنم و پیگیر مزار برادرم باشم.

اما واقع امر این است که برادرم را اعدام کردند و نه تنها پیکر او را تحول ندادند بلکه طی 34 سال گذشته تلاش باز ماندگانِ خانواده ما، در جستجوی مزار گمشده او به جائی نرسید است. خواهرم نیز طی رفت آمدهای مدام از اندیمشک به دادستانی زندان اوین در تهران دچار تصادف اتومبیل شد و در راه باز گشت به شهرمان کشته شد.

تنها چیزی که از این پیگیریها نصیب خانواده ما شد ساک دستی حمزه بود که دادستانی اوین به خانواده ما تحویل دادند.

من آن ساک را به هنگام  شهادتم به دادگاه استکهلم ارائه دادم .

راستش استعلامی قوی تر از این ساک را که خودِ مسئولین زندان به ما دادند نداریم.

 

ساک حمزه شلالوند

بعد از این من سخن دیگری با خانواده حمید نوری نداشته ام.

در ضمن مصاحبه خانواده حمید نوری و در پاسخ به سئوال انصاف نیوز، که می پرسد:

«هیچ وقت فکر نکردید که شاید بخشی از حقیت هم نزد آنان (دادخواهان)باشد»؟

مجید نوری، پاسخ می دهد: با آنان صحبت می کردیم «مثلا به مختار گفتیم مگر نمی گوئی دنبال جنازه برادرت هستی خب بیا ایران پیگیری کن اینجا جای پیگیری نیست. مایِ ایرانی عقلمان تا اینجا می رسید. ما حکومت نیستیم. متاسفانه فضا فضای توهین بود».

من هرگز، هرگز لحن توهین و حتی کنایه آمیزی با خانواده نوری نداشته ام اما گویا مجیدنوری، اتاق دادگاه استکهلم را با بیدادگاه های قاضی صلواتی و مقیسه این همانی می کند و می گوید فضا فضای توهین بود.

مجیدنوری، همچنان می گوید:

«ما با همه این ها حرف می زدیم. مختار شلالوند، هم مسعود و هم من با او حرف زدیم و گفتیم که مطمئنیم پدر ما کاری نکرده است و نظام هم رفتارش در بعضی موارد درست بوده است. ایشان هم با ما کامل حرف زد؛ درد دل کرد و ما هم اصلا جلوی ایشان لبخند نزدیم. همدردی کردیم. گفتیم بیاید ایران پیگیری کنید ما هم به تو کمک خواهیم کرد. گفت ما بد بخت شدیم ما زندگی خود را از دست دادیم!!! البته ما صحبت ها را ضبط نکردیم. این ها خیلی در صحبت کردن با ما تحت فشار بودند!!! حس ما به این ها این بود که تصور غلطی دارند و جاهلند. می خواستیم بدانیم این کار برایشان نان دارد یا واقعاً حق طلبند!!

خب باید گفت اینکه پدر شما «هیچ کاری نکرده» را دادگاه بعد از بیش از دو سال و هشت ماه تحقیق و بازجوئی از شاهدان و شاکیان و با توجه با ادله های اثباتی و همینطور ساعت ها دفاع خود وی و وکلای ایشان قضاوت کردند.

بقیه سخنان وی نیز مثل پاسخ به سئوال زیر است.

انصاف نیوز: «شما اطلاعی از زندان ها در داخل ایران هم دارید»؟

مجید نوری:

«ما در ایران زندانی نداریم»

و این دقیقاً همان حرفی است که خود حمید نوری در پیشگاه دادگاه و برابر جان بدربردگان کشتار 67 و شاکیان و شاهدان گفتند و کلاً منکر وجود زندانی سیاسی در ایران شدند و بدین ترتیب سخنان شرم آور جواد ظریف را تکرار کرد که گفت «ما حتی یک زندانی سیاسی در ایران نداریم»

سئوال این است ما جاهل ایم یا رژیم که با جعل و خرافه جهل و جهالت تولید می کند؟؟ قطعاً اگر توتالیتر حاکم بر جان و ناموس ملت شریف ایران خدائی نمی کرد و این رژیم تبهکارنبود، نه کشتار 67 […] اتفاق می افتاد و نه حدود هشت میلیون کشور را ترک می کردند و نه حمیدنوری و شما در چنین وضعیتی قرار می گرفتید.