پژواک صدای زنان بلوچستان در محکومیت قتل مهسا باشیم

 

عبدالستار دوشوکی

مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن :

سازمان “بلوچستان ء جنینانی برمش” (صدای زنان بلوچستان) در بیانیه ای در دفاع از حقوق برابر زنان با مردان و “نــه” به حجاب اجباری, قتل مهسا (ژینا) امینی را محکوم کرد. در این بیانیه با انتقاد تند از جوامع تحت رهبری حاکمان مردسالار و زن ستیز آمده است : “زن در نظام جمهوری اسلامی ایران کالایی در خدمت مرد به حساب میآید، و به  همین دلیل در رژیم زن ستیز ایران سالهاست که مقاومت زنان آزاده اندیش همواره سرکوب، تحقیر و با زندان و مرگ روبرو می باشد”. در ادامه بیانیه آمده است: “اما به میمنت آگاهی روزافزون و همبستگی اجتماعی گسترده زنان و پشتیبانی مردان برابری خواه که بیشتر از هر زمانی برای آزادی و رهایی از ظلم در چنین جوامعی میجنگند، این ترفند “حجاب اجباری” که هویت رژیم های دینمدار تبعیض گر و زن ستیز میباشد، رنگ باخته است. بیانیه می افزاید “تراژدی  ژینا (مهسا) امینی که برای بدیهی ترین حق خویش یعنی آزادی پوشش، دستگیر، شکنجه و محکوم به مرگ شد، نقطه عطفی در مقاومت جامعه زنان ایران گشت، و مردم آزادی خواه با شعار پر معنای “زن، زندگی، آزادی” برای حمایت از زنان آزاده ای چون ژینا با فریاد بلند برخاستند و پایه های ظلم این حکومت را آنچنان به لرزه در آوردند، که طنین آن در جهان  پیچید, و سازمان “بلوچستان ء جنینانی برمش” (صدای زنان بلوچستان) این واقعه دردناک و شهادت ژینا که بیانگر وجود ستم حاکمان مرد سالار بر زنان میباشد را به جامعه کُردستان، ایران و تمام زنان جهان تسلیت می‌گوید و خود را موظف به همراهی در مبارزه علیه حکومت زن ستیز و آزادی کُش حاکم بر ایران می داند۔

به امید روزی که تمامی زنان ایران و منطقه دوشادوش مردان در جامعه ای با حقوق برابر و آزادانه به اهداف کامل انسانی شان دست یابند.

 

به باور نگارنده این بیانیه از آن حیث حائز اهمیت است که زیرا در منشور این سازمان آمده است: “در فرهنگ مردسالار جامعه‌ بلوچستان، بخش مرتجع جامعه از قوانین تبعیض‌گرایانه‌ و مردسالارانه حکومت جمهوری اسلامی ایران برای به حاشیه راندن زنان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به نفع خود بهره می برند. متأسفانه ستم‌های رنگارنگ در جامعه‌ مردسالار بلوچستان، آنچنان لایه‌هایی از تبعیض علیه زنان را شکل داده است که نابرابری جنسیتی برای بسیاری از آنان امری طبیعی و موجّه بنظر می آید . اما علیرغم همه‌ی این ستم‌ها، فراوانند زنان بلوچی که با سخت کوشی در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اشتغال، توانایی‌های خود را به اثبات رسانده اند.

 

متاسفانه همانگونه که در بیانیه و همچنین منشور صدای زنان بلوچستان آمده است بخشی از جامعه سنتی و مذهبی بلوچستان که توسط تعداد اندکی از مولوی های متعصب ( و نه همه) و رسانه های تکفیری نظیر شبکه کلمه, وصال فارسی, وصال حق و توحید و غیره حمایت می شوند, فرهنگ زن ستیزی تحت لوای مذهب و سنت و “غیرت” ترویج می شود. اسفاء که برخی از مجریان, مفسران و دست اندرکاران شبکه هایی نظیر کلمه از شورای جدید التاسیس حمایت کرده و حامی یا عضو  امضاء کننده آن هستند. در صورتی که همین شبکه دورو به زنان اجازه نمی داد که بدون حجاب میهمان این تلویزیون باشند که این تبعیض و توهین آشکار باعث ایجاد کمپین بزرگی علیه این شبکه شد, که در نهایت وادار شد سیاست خود را تغییر دهد. اما هنوز هم تا به امروز داشتن مجری زن خط قرمز همه این شبکه های تکفیری متعصب است.

 

یاد دارم زمانی که یکی از ملاهای متعصب بلوچ به زنان هنرمند بلوچ که در تلویزیون استانی هامون و در سریال های بلوچی نظیر “شمبل شاهی” و یا “ماهین زند” نقش ایفا می کردند توهین کرده بود و حضور زنان بلوچ در سریال های بلوچی را توطئه حکومت شیعه علیه مذهب اهل تسنن و فرهنگ مردم بلوچ قلمداد کرده و فتوا داده بود؛ بنده جزو محدود کسانی بودم که با انتقاد از آن ملای متعصب و حمایت بی دریغ از بانوان هنرمند بلوچ و حق آنها در مشارکت عمومی و بازیگری در صحنه اجتماعی ـ فرهنگی بلوچستان ایستادگی کردم. این موضع بنده باعث خشم شبکه های تکفیری مثل کلمه شد که نه تنها بنده را بایکوت کردند, بلکه با رذالت و بی اخلاقی مطلق کمپین فحاشی و افتراء علیه بنده آغاز کردند, به گمان اینکه بنده مرعوب خواهم شد.

 

به دور از چشم هموطنان در بقیه نقاط کشور همه این شبکه های تکفیری که توسط وهابی ها به راه اندازی شده اند سخت بر روی بلوچستان تمرکز کرده اند تا فرهنگ “طالبانی” در بلوچستان ترویج شود. و در این راستا فرصت طلبان به اصطلاح سکولار و ابن الوقت از بیم اینکه ممکن است توسط این تلویزیون های تکفیری دعوت نشوند, یا سکوت کرده اند و یا در عمل و با حضور خویش در این شبکه ها به آنها مشروعیت و مقبولیت می بخشند. لذا بنده بارها هشدار داده ام و از هموطنان درخواست کمک کرده ام که بلوچستان را دریابید. زنان بلوچستان را دریابید. این زنان مبارز نظیر سازمان “بلوچستان ء جنینانی برمش” را در مقابل هجمه های فرهنگی و مذهبی نوع وهابیت و داعشی نباید تنها گذاشت. باید انعکاس صدای آنها باشیم. ما با ملاها و شبکه های تکفیری فراوانی روبرو هستیم که حتی از آخوندهای شیعه هم عقب مانده تر و متحجر تر هستند. قتل جنایتکارانه مهسا توسط آخوندهای ضد زن باید تلنگری باشد برای مبارزه مساوی طلبانه بین زن و مرد. در این راستا زنان بلوچ استحقاق بیشتری برای حمایت از انعکاس صدای برابری طلبانه را دارند.