پیروزی جنبش دادخواهی علیه آدمکشان جمهوری اسلامی

 

خبرگزاری ایرانشهر :

روز سه شنبه 28 آذرماه برابر با 19 دسامبر 2023، رأی دادگاه بدوی سوئد در مورد محکومیت حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت کرج و حکم حبس ابد او توسط دادگاه فرجامی اعلام شد. در این خصوص ایرج مصداقی، کنشگر سیاسی و حقوق بشر در گفتگوی مفصلی که با سعید بهبهانی، مدیر شبکه تلویزیونی میهن داشت، گوشه هایی از پروسه طولانی دستگیری و محاکمه حمید نوری را که ۵۰ ماه به درازا کشید، مطرح نمود.

سر خط مطالب این گفتگو: 
رسانه های فارسی زبان در صدد کوچک کردن این پیروزی بزرگ‌بوده اند. 
دستگیری حمید نوری حتی اگر به دادگاه نمی رفت، دستاورد بزرگی به شمار می آید، چرا که رویه حقوقی جدیدی نه تنها در سوئد، بلکه در سراسر جهان ایجاد شد. 
این حکم مهم است، نه حمید نوری. 
دشمنان دادخواهی و دشمنان عدالت می خواهند تمرکز ما را از اهمیت این حکم، یعنی «سند آدمکشی رژیم نکبت اسلامی» و محکومیت بین المللی آن، به تمرکز روی حمید نوری تقلیل دهند. 
اهمیت این حکم در این است که نام مهم‌ترین صاحب منصبان سیاسی، نظامی و مذهبی این رژیم مطرح شده، که سبب شده است پرونده هایی برای همه آنان گشوده شود تا در آینده فتح بابی گردد که هر یک از آنان، دستگیر و یا به محکمه کشانده شوند. افرادی از جمهوری اسلامی که پایشان در این پرونده گیر است، شامل: خامنه ای، رئیسی، نیری، پورمحمدی، بخشی از قوه قضائیه است که حتی میرحسین موسوی نیز از این جریان مستثنی نیست. 
هیچ قانونی نیز در حال حاضر در سوئد برای مبادله حمید نوری با یکی از گروگان های اسیر در دست جمهوری اسلامی ‌وجود ندارد، مگر این که در ‌پارلمان سوئد یک قانون در این مورد به خصوص و یا مشابه آن که در آینده ممکن است اتفاق بیفتد، بگذرانند که با توجه به بافت قانونی کشور سوئد و حضور نمایندگان ایرانی تبار در پارلمان سوئد، تصویب این چنین قانونی بسیار بعید است.
تفاوت بلژیک که اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی ایران را که در دادگاه بلژیک به بمب گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق محکوم شده بود و به مبادله او با یک شهروند بلژیکی منجر شد، این است که جامعه ایرانی بلژیک به نسبت جامعه ایرانی در سوئد ضعیف تر است و فقط یک نماینده ایرانی تبار در پارلمان بلژیک حضور دارد و آن خانم دریا صفایی است که برای راه انداختن کمپین علیه قانونگذاران بلژیکی کافی نبود.
 
 هدف مشترک رژیم جمهوری اسلامی و فرقه رجوی (سازمان مجاهدین خلق)، کوچک شمردن این پیروزی بزرگ ‌بوده است.
شکست بزرگ برای فرقه رجوی به این دلیل است که تا پیش از دستگیری حمید نوری، تصور همگان این بود که هم چنان که رئیس استخبارات سعودی گفته بود، مسعود رجوی درگذشته است. اما مسعود رجوی به دلیل این شکست بزرگ، مجبور شد از خفا بیرون آید و یک پیام صوتی در این رابطه منتشر کند و بگوید که این دستگیری بازی رژیم است. 
وکلای فرقه رجوی در دادگاه تجدید نظر علیه کیفرخواست و علیه دادستان اقامه ‌دعوا می کرد که در تاریخ حقوق مدرن و قضایی جهان بی سابقه است که اینگونه وکلای شاکیان به نفع متهم و علیه کیفرخواست، سخن بگویند.
فرقه رجوی پس از 21 ماه نخست که اصولاً در پرونده ورود نکرده اند، اکنون پس از این همه اخلال در روند دادگاه ،  با اعلام این حکم، آنان نیز اعلام پیروزی کردند. در حالی که مسعود رجوی همیشه در پر قو بوده و در هیچ مبارزه ای شرکت نکرده است. 
 
همچنین 450 نفر طی بیانیه ای در پشتیبانی از این دادخواهی اعلام همبستگی کرده اند. در حالی که، در دوران 50 ماهه این دادگاه، هادی خرسندی، حسن داعی، فرقه رجوی، بی بی سی و ایران اینترنشنال برای به نتیجه نرسیدن این محاکمه سنگ اندازی کرده اند. 
 
لازم به یادآوری است که شرکت کتاب یکی از روزهای ویژه ای که در تقویم های خود گنجانده است «سالگرد روز دادخواهی ایرانیان» می باشد که برابر با 10 آگست 2021 روز آغاز دادگاه حمید نوری است که در اثر کوششهای ایرج مصداقی و یارانش در کشور سوئد تشکیل گردید. 
 
برای آگاهی بیشتر در خصوص این خبر می توانید به لینک زیر مراجعه کنید. 
 
 

منبع :

http://www.iranshahrnewsagency.com/NewsDetails.aspx?ItemId=75836