چهار عمل اصلی با آمار رسمی

 

امیرعلی متولی  :

نظر باینکه انواع و اقسام اخبار و آمارِ لحظه ای در مورد بیماری قرن در حال انتشار است، اشاره به چند نکته شاید بیجا نباشد .

 دو سالی شده که در قرنطینه با تعریف علمیِ نو بسر میبریم که در آن تنها بیمار قرنطینه نمیشود بلکه سالم ها هم محبوس شده اند، به سبیل استقرایی و با کمک چهار عمل اصلی ریاضی به تیتر آمار رسمی نظر می اندازیم که انتقال ساده باشد.

– فروم اقتصاد جهانی که فقط یک بخش خصوصی اقتصادی نیست بلکه در کلیه امور از ایمنولوژی گرفته تا اکولوژی، آنتروپولوژی، ژئولوژی و غیره تخصص ویژه داشته، اعلام کارشناسی کرده و قراردادها می بندد در ماههای اخیر اعلان نمود که “با گذشت یکسال از اجرایی شدن طرح مایه کوبی، آمار دوزهای تزریق شده در جهان از یازده میلیارد دوز گذشت” (۱)

 با این تیتر چند نکته به ذهنم متبادر گردید:

– هر سال حاوی ۳۶۵ روز برابر با ۳۱۵۳۶۰۰۰ ثانیه (سی و یک میلیون و پانصد و…) است که برای سادگی محاسبه یک سال را ۳۰ میلیون ثانیه در نظر میگیریم

– اگر بفرض، تکنولوزی امروز قادر باشد که بدون وقفه و بصورت تمام وقت در هر ثانیه “یکصد دوز ” واکسن تولید کرده، انتقال داده و تزریق نماید”، میتواند در یکروز حدود ۸ میلیون دوز و در یکسال حدود ۳ میلیارد دوز مایه بکوبد.

(از زمان لازم جهت ضدعفونی موضع، سرنگ کشی، مشکلات ادوات، محدودیتهای حمل و نقل، نحوه نگهداری محصول غیرو صرفنظر کردیم و فرض میکنیم مردم جهان درب کارخانه های ِ واکسن سازی با آستین ورکشیده آماده بخط شده اند)

– از کشفِ کیمیای ِ  قرن تا تولید انبوه آن حدود یک سال گذشته است. با فرضی که در نظر گرفتیم ارائه فقط “یک دوز واکسن” برای جمعیت کل جهان که میگویند بیش از ۸ میلیارد نفر است به حدود “۲.۵ سال” وقت نیاز دارد تا برای همه “فقط یک دوز” واکسن تهیه گردد، پس نتیجتاً حدود ۵ سال زمان نیاز است تا برای کل جمعیت دنیا “دو دوز” واکسن تولید شود.

– از طرفی، اواسط سال گذشته نشریه بلومبرگ اعلام کرده بود که “در طی اجرای ۱۴۳ روز طرح ضربتی مایه کوبی، آمار تزریق به یک میلیارد رسید” (۲)

ساده اینکه در هر ماه حدود ۲۰۰ میلیون مایه کوبیده اند تا تقریبا پنج ماهه به یک میلیارد برسد یعنی روزانه کمتر از هفت میلیون تزریق. پس وقتی تزریقِ به یک میلیارد نفر نیاز به پنج ماه زمان داشته، چطور شده که راندمان کار در چند ماهِ بعدی به “ده برابر” افزایش یافته تا آمارِ تزریق از ۱۱ میلیارد دوز بگذرد؟ یعنی هر ماه بیش از یک میلیارد تزریق انجام شده! مگر یکروز چند ثانیه است؟ یک روز معادل ۸۶۴۰۰ ثانیه است که اگر آنرا صد هزار ثانیه هم در نظر بگیریم آمار ۷ میلیون نفر روزانه یعنی ۷۰ تزریق در ثانیه. ( این خبر که هند در روز تولد رهبرشان بیش از ۲۲ میلیون تزریق انجام داده را درک نکرده ام) 

– میگویند حدود  ۷۰ درصد جمعیت جهان در طی یکسال اخیر لااقل یک دوز واکسن دریافت کرده اند (حدود ۶ میلیارد نفر) با اینحال کسب چنین رکوردی منطقاً در ظرف زمان نمیگنجد که بشود پروسه تولید، انتقال و تزریق صدها دوز در ثانیه را اجرایی کرد مگر اینکه از سالها قبل برایش برنامه ریزی بشود.

– از سوی دیگر با چند ساعت جستجوی اینترنتی نتوانستم منابع خوبی بیابم که آمار جامع و مستند “افرادِ دو یا سه تزریقه” را منتشر کرده باشند. اگر به همه کسانیکه دو دوز تزریق را گرفته اند تاییدیه داده شده که به زندگی نیمه عادیشان برگردند پس قطعا می بایست آمارشان موجود باشد تا مشخص شود که چند نفر چند دوز گرفته یا نگرفته؛ وگرنه چطور میشود نیاز آینده را تخمین زد؟ 

– از همه گذشته، مدتی قبل اعلام شد که “۲۲ میلیارد دوز دیگر لازم است”؛

 قبلا هم که بیش از ۱۱ میلیارد دوز تزریق شده پس جمعا میشود ۳۳ میلیارد دوز. حال اگر جمعیت ۸ میلیارد باشد و هر نفر چهار تزریق بخواهد جمعا ۳۲ میلیارد دوز میشود (تولید این مقدار عملا شاید ده سال زمان ببرد). مبنای محاسبه این تخمین چه بوده؟ این ۲۲ میلیارد واکسن اضافه برای تک دوز ها یا دو دوز ها یا سه دوزهاست؟ با استناد به چه معیاری محاسبه شده که ۲۲ میلیارد دوز دیگر لازم است؟ چرا ۲۱ یا ۲۳ میلیارد نه؟ (۳)

– دو سال پیش دکتر بیل گیتس بعنوان قدرتمندترین پزشک جهان (۴) فرموده بود که “به ۷ میلیارد واکسن نیاز هست تا وضعیت پاندمیک خاتمه یابد”. (۵)

امروز که میگویند آمار نزدیک به ۱۲ میلیارد شده، تکلیف نهایی چیست؟ مگر تلفات به چند درصد رسیده؟ با توجه به آمار موجود هر درصد جمعیت جهان حدود ۸۰ میلیون نفر است، آیا یک درصد جمعیت تلف شده اند (مثلا  حذف کل جمعیت ایران یا کل ترکیه)

 (عموما در دامپزشکی تلفات کمتر از ۴ درصد را نرمال در نظر میگیریم)      

– تاریخ موجود میگوید از دهه بیست میلادی تا اواسط دهه پنجاه یعنی بیش از سی سال هیچ بیماریِ جهانگیری ثبت نشده است با اینکه در آن زمان بهداشت ضعیف بوده، جنگ جهانی و بمب اتم و غیره رخ داده، جمعیت روستائیان صد برابر بیشتر از امروز بوده، واکسیناسیون و خدمات پزشکی تعریفی نداشته و زندگیها هم دشوارتر بوده؛ ولی برعکس از حوالی دهه شصت میلادی تا امروز چندین پاندمیک اعلام شده که بسیاری از آنان زیرمجموعه ای از اصطلاحا “سرماخوردگی” بوده اند علیرغم اینکه واکسیناسیون تصاعدی افزایش یافته، خدمات درمانی بسیار گسترده شده، تعداد پزشکان صد برابر رشد کرده، بهداشت عمومی بالا رفته و جمعیت روستائیان نیز شدیدا کاهش یافته است. اما چرا؟ آیا سیستم درمانی در جهت منفی حرکت کرده طوریکه از دهه بیست، سی و چهل میلادی ضعیف تر عمل میکند؟ (۶)

– برای طولانی نشدن از قضایای پاندمیک هایی مثل “آنفلونزای خوکی در دهه هفتاد، طاعون حدود بیست سال پیش و اچ یک ان یک در دهه گذشته” صرفنظر کردم که عناوینی همچون “رسوایی، کذب و افتضاح” نام گرفته بودند (۷)

– در آخر برایمان سوال است که چرا در عصر فوق مدرن با وجود نخبه ترین نسلهای تاریخ، هرکسی که در مورد روایت رسانه ها سوال بپرسد به او وصله “تئوریسین توطئه” می چسبانند؟ امروزه که ماشین حساب در هر جیبی موجود است دروغ هم نمیگوید و آرشیو نشریات نیز قابل دسترس، پس چرا تئوریسین توطئه؟

تاریخ خصوصا دانش بشری سرشار از وجود مخالفان و موافقان بر سر موضوعات مختلف بوده و هست که اگر این رویارویی ها نمیبود بشر یا در غارها مانده بود یا ریشه اش کاملا می خشکید. بهمین خاطر “علم منطق” توسط اشرف مخلوقات شکل گرفته تا صحت و سقم ِ ادلّه و برهان را توزین نماید مگر در برهه ای که بقول ِ قدیمیها “بی منطقی، منطق شده باشد”

از انیشتین نقل میکنند که:

کوه آزمایش نمی تواند یک تئوری را ثابت کند ، اما یک آزمایش برای ردش کافی است

۱

https://www.weforum.org/agenda/2022/01/covid-19-vaccines-2021/

۲

https://www.bloomberg.com/graphics/covid-vaccine-tracker-global-distribution/one-billion-doses-administered.html

۳

https://www.washingtonpost.com/world/2022/01/05/covidvaccine-22billion-doses-needed/

۴

https://www.politico.eu/article/bill-gates-who-most-powerful-doctor/

۵

https://finance.yahoo.com/news/bill-gates-says-world-7-190044086.html

۶

https://www.medicalnewstoday.com/articles/148945#history

۷

https://www.bbc.com/future/article/20200918-the-fiasco-of-the-us-swine-flu-affair-of-1976

https://www.dailymail.co.uk/news/article-1242147/The-false-pandemic-Drug-firms-cashed-scare-swine-flu-claims-Euro-health-chief.html

۸