یک جنگ می تواند جنگ دیگری را استتار کند

نوشتۀ تی یری میسان :

در حالی که ارتش عرب سوریه، نیروی هوائی روسیه و حزب الله آمادۀ پایان بخشیدن به داعش شده اند، پنتاگون جنگ جدید دیگری را علیه سوریه طراحی کرده، و این بار با گروه های کُرد. به همان گونه که مأموریت خلیفه ایجاد سنی-ستان (کشور سنی مذهبان) به شکل نعل اسبی روی عراق و سوریه، امروز مأموریت «روژاوا» ایجاد کردستان نعل اسبی ست که باید روی عراق و سوریه قرار بگیرد. پنتاگون این طرح را از چهار سال پیش رسماً پیشبینی کرده بود.

بر اساس استراتژی کلان ایالات متحده، که ناخدا سبروسکی l’amiral Cebrowski در سال 2001 تعریف کرده و رسماً در سال 2004 توسط معاونش توماس بارنت Thomas Barnett به اطلاع عموم رسانده، کل خاورمیانه به استثناء اسرائیل، اردن و لبنان باید تخریب شود.

در نتیجه، پیروزی بسیار نزدیک علیه داعش چیزی را در اهداف پنتاگون تغییر نمی دهد.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا با استفادۀ ابزاری از جهاد طلبان مخالفت کرده و پشتیبانی های مالی و نظامی کشورش را که به این تروریستهای جهاد طلب اختصاص داشته متوقف کرده است. او عربستان سعودی و پاکستان را نیز متقاعد کرده است که همین راهکار را برگزینند. ترامپ سیاست ناتو را نیز در این زمینه تغییر داده است، با وجود این هیچ نشانی در دست نیست تا بدانیم که آیا این تحولات در استراتژی کلان پنتاگون تغییری ایجاد خواهد کرد یا نه. در سطح داخلی، همۀ اعضای کنگره علیه او متحد شده اند و ترامپ برای جلوگیری از بازخواست و برکناری اش هیچ چاره ای ندارد بجز اینکه با حزب دموکرات وارد گفتگو شود.

ادامه مطلب