جمهوری اسلامی در ستیز با “کرامت انسانی” و”حق حیات”

social democracy
 

بیانیه جمعیت سوسیال دموکراسی برای ایران

جمهوری اسلامی در گفتار و کردارنشان داده است با هر آنچه نمایانگر کرامت انسانی و حق حیات باشد آشتی ناپذیر است و با آن سرستیز و دشمنی دارد. این حکومت نخواسته و نمی خواهد بپذیرد که ” شناسايی حيثيت و کرامت ذاتی تمام اعضای خانواده بشری و حقوق برابر و سلب ناپذير آنان اساس آزادی، عدالت و صلح در جهان است” و ” هيچ کس نبايد شکنجه شود يا تحت مجازات يا رفتاری ظالمانه، ضد انسانی يا تحقيرآميز قرار گيرد”. حکومت اسلامی با نقض آشکار موارد اشاره شده و نیز تمامی مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق ها و کنوانسیون های آن به گونه ای روز افزون بر کارنامه و سیاهه جنایت هایش علیه بشریت می افزاید.

اعدام روح الله زم، روزنامه نگار، فعال سیاسی و فرهنگی و مدیر کانال تلگرامی خبری- تحلیلی آمدنیوز، تازه ترین جنایتی ست که این حکومت مرتکب شده است. روز شنبه ۲۲ آذر روح‌الله زم، بعد از شکنجه های روانی و اعتراف گیری های نمایشی و اجباری اعدام شد، وی مهرماه  سال۹۸ توسط سازمان اطلاعات سپاه در عراق ربوده شد  و در تیرماه امسال در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اعدام محکوم شد. روح الله زم  در دوران بازداشت و محاکمه از حقوق مندرج دراعلامیه جهانی حقوق بشر، همچون حق داشتن وکیل مدافع  و برگزاری دادگاه علنی محروم بود.

هموطن!

حکومت اسلامی در کنار بحران های عمیق ساختاری و فجایعی که در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی به بار آورده است بر دامنه و شتاب توحش و سرکوبگری اش می افزاید. هم اکنون بسیاری اززندانیان سیاسی و عقیدتی  در ایران زیر انواع  شکنجه های وحشیانه روانی و جسمانی قرار دارند، و خانواده‌های آنان نیز در شرایطی سخت و نگران کننده به سر می برند. شیوع بیماری کرونا در زندان های جمهوری اسلامی وضعیت نامناسب بهداشتی و درمانی و خطر جانی زندانیان را دو چندان کرده است. بازداشت های گسترده‌ ، شکنجه، ترور و اعدام رو به افزایش دارد. بسیاری از زندانیان از جمله احمد رضا جلالی، که در حوزه مدیریت بحران و آمادگی بیمارستانی برای حوادث غیرمترقبه تخصص دارد و سال‌های مشغول تحقیق برای آسیب‌شناسی و ایجاد ایمنی بیمارستان‌ها در مناطقی که زیر تهدید فجایع طبیعی‌اند، بود، به ” جرم” جاسوسی برای اسرائیل در خطر اعدام قرار دارند. ترور و آدم کشی در خارج از مرزهای کشور و آدم ربائی از سوی این حکومت نیز رو به فزونی دارد، روشی که با نادیده گرفتن هنجارهای بین المللی، حکومت اسلامی سالیانی ست به کار برده است.

هموطن!

ما، جمعیت سوسیال دموکراسی برای ایران،  با باور به این اصل مهم اعلامیه جهانی حقوق بشر که ” هر فردی حق زندگی، آزادی و امنيت شخصی” دارد و نیز پایبندی به ” کرامت انسانی ” و حق حیات، با هر نوع  اعتراف گیری اجباری، شکنجه و مجازات اعدام مخالفیم. ما خواستارآزادی  بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی، وخواهان لغو مجازات اعدام هستیم.

 ما هم‌صدا با وجدان‌های بیدار جامعه و  همه نهادهای مدافع حقوق بشر در ایران و جهان، اعدام روح‌الله زم را محکوم می‌کنیم و مراتب همدردی خود را با خانواده و نزدیکان وی اعلام می کنیم.

ما بر این باوریم که تا هنگامی که جمهوری اسلامی در میهنمان براریکه قدرت است چرخه‌ی شکنجه و اعدام ادامه خواهد یافت.

ماشین سرکوب و شکنجه و اعدام، و خشونت و ترور حکومتی در جمهوری اسلامی با سرنگونی این حکومت و جایگزینی حاکمیت آزادی، دموکراسی و حقوق بشرمتوقف خواهد شد. خشونت جمهوری اسلامی نشانۀ قدرت این رژیم نیست، نشانۀ نهایت ترس و درماندگی آن است. با همگامی همه ایرانیان دریک جبهه فراگیر دموکرات بساط حکومت ترور و اختناق برچیده خواهد شد، و ما دیگر شاهد جنایت هائی چون اعدام روح الله زم نخواهیم بود.

جمعیت سوسیال دموکراسی برای ایران

۲۶ آذر ۱۳۹۹ – ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰