حمید نوری در جلسه اول دفاع: داستان اعدام‌ها توهمی و جعلی است

امروز سه‌شنبه دوم آذر ۱۴۰۰، پس از ۴۰ جلسه شهادت شاکیان «حمید نوری»، متهم به مشارکت در کشتار هزاران زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، اولین جلسه دفاعیات او در سالن ۳۷ دادگاه استکهلم سوئد برگزار شد.

حمید نوری این اعدام‌ها را داستان سرتاسر خیالی، توهمی، پوشالی، جعلی و غیرمستند خواند.

حمید نوری مدعی شد که ایرج مصداقی از طرف مجاهدین و مهدی اصلانی از طرف کمونیست‌ها در تنظیم لیستی که به گفته او «اعدام‌های خیالی و داستان» است، با هم تقسیم کار کرده‌اند.

دادیار سابق قوه قضاییه در زندان «گوهردشت» کرج در این جلسه مدعی شد که از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۷۲ در زندان «اوین» مشغول به کار بوده است.

در این جلسه هم‌چنین از سوی وکلای مدافع متهم اعلام شد که حمید نوری قبل از این که دادستان‌ها از او سوال و جواب کنند، درخواست آزادی را ارایه خواهد کرد.

حمید نوری متهم است که در مقام دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج، در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی مشارکت داشته است؛ اتهامی که او و وکلایش از همان ابتدا آن را رد کردند.

در تابستان ۱۳۶۷، شمار زیادی از زندانیان سیاسی که اغلب اعضای «سازمان مجاهدین خلق» و گروه‌های سیاسی چپ بودند، با فتوای «روح‌الله خمینی»، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی اعدام شدند.

به گفته شاهدان و شاکیانی که در جلسات پیشین این دادگاه شهادت‌های خود را به دادگاه ارایه دادند، زندانیانی که در جلسات بسیار کوتاه دادگاه به اسلام و جمهوری اسلامی اعلام وفاداری نکرده و بر مواضع حزبی و سیاسی خود وفادار بودند، اعدام شدند.

تاکنون آمار دقیقی از اعدام‌ها مشخص نشده است ولی برخی گروه‌های مدافع حقوق بشر رقم آن را حداقل سه هزار تا پنج هزار نفر اعلام کرده‌اند.

در هفت جلسه قبلی که برای شنیدن شهادت هفت عضو از اعضای سازمان مجاهدین خلق در کشور آلبانی تشکیل شده بود، ماکت بزرگی از زندان گوهردشت برای نشان دادن محل قرار گرفتن زندانیان، مجل اجرای اعدام‌ها، «راهروی مرگ» و اتاق «هیات مرگ» مورد استفاده قرار گرفت که بنا به درخواست وکلای مدافع متهم، به سالن دادگاه سوئد منتقل شده است.

جلسه دفاعیات حمید نوری پس از ۱۵ دقیقه تنفس، به درخواست خودش ادامه پیدا کرد و او در ادامه دفاعیاتش، شهادت شاهدان و شاکیان علیه خود در دادگاه سوئد را تایید کرد و گفت که او همان «حمید عباسی» است و ناصریان (محمد مقیسه) رییس او بوده است.

حمید نوری که بر اساس روایت شاکیان، در دوران اعدام‌‌ها، معاون دادیار سابق زندان گوهردشت بوده است، مدعی شد که از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۷۲ در زندان اوین بوده است و گزارش‌ها درباره اعدام‌های تابستان سال ۱۳۶۷ دروغ و توهم هستند.

این مقام سابق قوه قضاییه در عین حال گفت که در زندان اوین «محمدحسین حسین‌زاده موحد»، حاج‌آ «جواهریان» (تاجر آهن) و «حسن زارع دهنوی» (قاضی «حداد») روسای او بوده‌اند و دربخش‌های حسابداری و دادیاری زندان اوین مشغول به کار بوده است.

حسن زارع دهنوی مشهور به قاضی حداد که تابستان امسال بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخت، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب و معاون امنیت دادستانی تهران، یکی از آمران اعزام معترضان به بازداشتگاه «کهریزک» بود.

به گفته حمید نوری، سال ۱۳۶۴ تا اوایل سال ۱۳۶۷، قاضی حداد رییس او بوده و پس از آن تا سال ۱۳۷۰، تحت امر ناصریان (محمد مقیسه) کار کرده است.

متهم به مشارکت در کشتار ۱۳۶۷ گفت که البته نماینده رسمی جمهوری اسلامی نیست اما خدا او را انتخاب کرده است که بعد از ۳۳ سال بتواند نماینده ملت ایران باشد و به دروغ و تهمت نسبت به ملت ایران پاسخ‌گو باشد.

او گفت سخت‌ترین کار دنیا را باید انجام دهد و از این کار به مثابه کار در معدن نام برد.

حمید نوری در بخشی از دادگاه با سخنانی تمسخرآمیز گفت از کسانی که درباره بینی او حرف زدند، شکایت و در این دادگاه غوغا خواهد کرد.

او هم‌چنین حکومت جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی را «مقدس» خواند و گفت از این که در جریان دادگاه به «روح‌الله خمینی»، «ابراهیم رئیسی»، «قاسم سلیمانی» و «اسدالله لاجوردی» توهین شده، ناراحت شده است.

در ادامه، حمید نوری به حضور خود در جبهه‌های جنگ اشاره کرد و گفت از سال ۱۳۶۱ در جنگ ایران و عراق حضور داشته و برادرش نیز سال ۱۳۶۴ در جریان جنگ کشته شده است.

او گفت که پس از بازگشت از جنگ، در دادستانی انقلاب اسلامی تهران استخدام شده و به عنوان نگهبان بند آموزشگاه کار خود را آغاز کرده است.

حمید نوری درباره نام مستعار خود که زندانیان سیاسی دهه ۶۰ او را با آن می‌شناسند، گفت: «من حضرت عباس را خیلی دوست دارم و گفتم من را عباس صدا بزنند​. وظیفه‌ام دست‌شویی و هواخوری بردن، فرستادن به بهداری و دادگاه و بازپرسی زندانیانی بود که برخی از آن‌ها در دادگاه حضور دارند.»

این دادیار سابق قوه قضاییه گفت که در آن زمان بسیار خوش‌تیپ و احساساتی بوده و در نهایت در سال ۱۳۷۰ به دلیل نداشتن حقوق خوب، از زندان استعفا داده اما تا سال ۱۳۷۲ یا ۱۳۷۳، هفته‌ای دو روز به زندان می‌رفته و همه کاری‌های هفته را در دو روز انجام می‌داده است.

حمید نوری تایید کرد که در سال ۱۳۷۳ کار اقتصادی را شروع کرده و وضعیت مالی‌ او آن‌قدر خوب شده که هر شب با یک کیف سامسونت پول به خانه می‌رفته است.

حمید نوری روز ۱۸ آبان ۱۳۹۸ با یک پرواز مستقیم از ایران وارد فرودگاه استکهلم و بلافاصله دستگیر شد.

در جلسه بعدازظهر استماع دفاعیات حمید نوری او درباره سفر به سوئد و بازداشتش در این کشور توضیح داد و از روند بازجویی‌ها انتقاد کرد.

حمید نوری گفت با خانواده محترمی ارتباطاتی داشته و مادر متدین این خانواده در فقدان همسرش چهار دختر خود را بزرگ کرده و آن‌ها او را مثل پدرشان می‌دانسته‌اند.

به گفته حمید نوری فردی به نام «هیرش صادقی» که با یکی از این دختران ازدواج کرده و بعد از طریق ارتباط گرفتن با ایرج مصداقی باعث بازداشت او در سوئد شدند.

این مقام سابق قوه قضاییه مدعی شد که در دادگاه‌های سوئد برخلاف روند دادگاه در ایران به متهم می‌گویند حرف نزن اما « من به سبک ایران جواب می‌دادم و تا سه ماه به من توضیح ندادند که تو می‌توانی سکوت کنی و حرف نزنی. آئین دادرسی خود سیستم قضایی سوئد را درباره من رعایت نکردند».

او همچنین گفت که بازحویی پلیس سوئد از او عادلانه نبوده است. او نام ۱۴ پلیسی که از او بازجویی کرده بودند را در دادگاه خواند و از آن‌ها تشکر کرد.

این متهم سپس گفت که «دو سال است در اصل در زندان رجایی‌شهر است و با رجایی‌شهر زندگی می‌کند، تمام کتاب‌های ایرج مصداقی را خوانده و ۲۵ جلد کتاب او را حفظ است. پنج جلد کتاب محمود رویایی را خوانده و کتاب‌های حسین فارسی، محمود خلیلی و مهری حاجی‌نژاد را هم خوانده است».

امروز اولین جلسه دفاعیات این مقام سابق قوه قضاییه ایران بود و دومین جلسه دفاع در مارس ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد.

گفته شده که روند بررسی پرونده و جلسات دادگاه او تا آوریل سال آینده ادامه خواهد یافت.

«سعید خطیب‌زاده»، سخن‌گوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز اول شهریور۱۴۰۰ محاکمه نوری را یک طراحی توسط سازمان مجاهدین خلق خواند و مدعی شد: «[دادگاه سوئد] به یک سری داستان و مستندسازی و شاهدسازی دروغی که همه از سوی یک گروهک صورت گرفته، استناد کرده است.»