لوموند : حکومت ایران در تلۀ خود افتاده است / نه تنها نیروهای سرکوب فرسوده شده اند بلکه تمرد از سرکوب نیز گسترش یافته

 

رادیو فرانسه :

روزنامۀ لوموند در گزارشی به همراه خبرگزاری فرانسه نوشته است که فراخوان های اعتصاب سراسری سه روزه در ایران با استقبال بی سابقۀ تجار و کسبه روبرو شده و دامنۀ آن تا بازار سنتی تهران نیز گسترش یافته است. اهمیت این اعتصاب به ویژه در بازار تهران به حدی است که سیمای جمهوری اسلامی در گزارش های تصویری  خودکوشید تا ادعای مخالفان را مبنی بر تعطیلی کسبه و بازار در کشور تکذیب کند.
لوموند به نقل از کارشناسان افزوده است که رهبران جمهوری اسلامی در “تلۀ” خود افتاده‌اند. زیرا، تنها پاسخ آنان به اعتراض های جاری سرکوب است، اما، آنان نمی توانند سرکوب گسترده را به کار بگیرند، زیرا، تورم حداکثری سرکوب شمار بیشتری را به صف اعتراض‌ها خواهد کشاند. لوموند از چنین حالتی به عنوان دور باطل یاد کرده که خارج شدن از آن بسیار دشوار و پرهزینه خواهد بود به ویژه وقتی که قربانیان سرکوب جوانان هستند.
در این حال، شاهدان عینی نه فقط از فرسودگی دستگاه سرکوب، بلکه از گسترش تمرد در میان نیروهای سرکوب خبر می دهند که بر پایۀ ارزیابی ها بعضاً به ٤٠ درصد همین نیروها بالغ می‌شود.
برای پیشگیری از پی آمدهای این وضع مقامات جمهوری اسلامی از دیروز ادعا کردند که در اثر تیراندازی دو موتورسوار به روی مردم و بسیج دست کم هفت نفر در شهر ایذه کشته شدند، در حالی که گزارش های منتشر شده در شبکه های اجتماعی از کشته شدن یک کودک ده ساله در ایذه توسط قوای مسلح حکومتی خبر می دهند.
همین گزارش ها از کشته شدن دو جوان کرد، برهان کرمی و فواد محمدی، توسط نیروهای حکومتی نیز خبر می دهند. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در اُسلو، تاکنون ۳٤٢ تن از تظاهرکنندگان از جمله دهها کودک به دست نیروهای حکومتی کشته و دست کم پانزده هزار تن از آنان نیز دستگیر شده‌اند.

منبع:رادیو فرانسه