ایرانیانی که پس از برجام مخفیانه به اسرائیل سفر کردند

faramarz Dadras

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی :

روز گذشته مرکز امور عمومی اورشلیم در سایت اینترنتی خود افشا کرد که پس از پایان مذاکرات اتمی میان کشور های پنج به اضافه یک و آغاز برجام، شماری از ایرانیان مخالف رژیم اسلامی در سال 2015 میلادی بطور مخفیانه به اسرائیل سفر کرده و با مسئولین نظامی و سیاسی این مرکز اطلاعاتی که در پوشش یک مرکز پژوهش و بررسی امور جاری فعالیت می کند ملاقات و به تبادل نظر پرداختند.

 

در میان این ایرانیان که از آنان به عنوان محققین ایرانی خارج از کشور یاد می شود؛ دیپلومات های پیشین، انقلابیون سابق و رهبران دانشجویی و فعالین حقوق مدنی دیده شده اند. مرکز امور عمومی جروزالم (JCPA) می گوید که مایل نیست هویت این افراد را فاش سازد چون در میان این ها کسانی وجود دارند که خانواده هایشان در ایران زندگی می کنند.

 

سرتیپ باز نشسته یوسی کاپروایسر، مدیر سابق پژوهش های بخش اطلاعات نظامی اسرائیل و آوی داوید از مشاوران ارشد وزارت امور خارجه اسرائیل در امور ایران و مدیر کنونی بخش فارسی نشریه اسرائیل تایمز وظیفه گفتگو با محققین ایرانی دعوت شده به اسرائیل را داشتند.

آوی داوید، پیش از این با بخش فارسی صدای آمریکا همکاری می کرد. آوی داوید موفق شد در میان ایرانیان مقیم خارج اشخاص مورد نظر سازمان های اطلاعاتی اسرائیل را جذب و به تل آویو دعوت نماید.

پوشش این عملیات اطلاعاتی بررسی و ارزیابی دگرگونی های بعد از برجام درسطح  جهان و خاورمیانه عنوان شده است. بر پایه گزارش این مرکز، مسائل اقتصادی و سیاسی از مهم ترین بخش هایی بود که ایرانیان مخالف رژیم در باره آن اطلاعاتی به مسئولین این مرکز دادند.

مسئولین اسرائیلی می گویند؛ اکثریت ایرانیان که با آنان گفتگو شد بر این باورند که جمهوری اسلامی پس از رفع بحران اقتصادی و سیاسی دوباره به دنبال دسترسی به سلاح اتمی خواهند رفت.

سرتیپ یوسی کاپروایسر و آوی داوید اعتراف کردند که برخی از پژوهشگران اسرائیلی نیز با این ایرانیان ملاقات و گفتگو کرده اند. به نظر این دو مسئول گفتگو ها از اهمیت زیادی برخوردار بودند، زیرا آنان دریافتند که مردم اسرائیل و ایران دارای منافع مشترکی می باشند. این دو مسئول اسرائیلی خاطر نشان کردند که این نوع ملاقات ها در آینده نیز ادامه خواهند داشت.

افشای این مطلب محرمانه از سوی مرکز امور عمومی جروزالمکه  (JCPA)یک مرکزاطلاعاتی در اسرائیل است در چنین شرایطی مشکوک به نظر می رسد. دلایل زیر می تواند سبب افشای بسیار زود رس این مطلب شده باشد.

1-     کشف این موضوع از سوی سازمان های اطلاعاتی جمهوری اسلامی یا تشکیلات اطلاعاتی حزب الله لبنان و نگرانی از بدام افتادن شرکت کنندگان ایرانی

2-     کشف این خبر از سوی ویکی لیکس و افشای احتمالی نام های ایرانیان شرکت کننده در این عملیات پنهانی

3-     متوجه کردن ایرانیان شرکت کننده در مورد خطرات احتمالی پیش رو

لازم به یادآوری است که در سال 2006 میلادی یک گروه دیگر ایرانی زیر نام فعالیت های فرهنگی به دعوت مئیر عزری افسر سابق موساد به اسرائیل سفر کردند. این دعوت در پوشش گردهمایی از سوی مرکز مطالعات خلیج!  برنامه ریزی شده بود. این گروه پس از شرکت در جلساتی در دانشگاه تل آویو به مرکز مطالعات خلیج ! در بندر حیفا رفتند.

بیست و چهارم آگوست 2016