دشمن دانا بلندت می کند/بر زمینت می زند نادان دوست: اندر حکایت سیاست رسانه‌ای ایران گلوبال

بهنام. م :

  1. «رسانه می باید بین تبلیغ و پروپانگادا حزبی فرق بگذارد.
  2. رسانه می بایست، ناظر مستقل قدرت باشد.
  3. رسانه ها بایستی راه کار ، نشان مردم بدهند.
  4. در حال حاضر جامعه ایران به اپوزیسیون  اعتماد لازم را ندارد از این رو ، رسانه های مستقل و آزاد قادرند که شکاف بین مردم و اپوزیسیون را کم نمایند و بنوعی اعتماد سازی نمایند.
  5. مدیران رسانه بایستی با گفتمان آینده نگری آشنایی داشته باشند ونبایستی جو گیر شده و تسلیم مباحث و حوادث زود گذر لحظه شوند. آنان باید بدانند که به چه بحث هایی باید دامن بزنند.
  6. پرسشگری و نقد صاحبان قدرت و قلم چه در پوزسیون و چه در اپوزیسیون مجاز باشند .آزادی باید بدون قید وشرط و فارغ از تقدس و مقدسات باشند.
  7. مدیران رسانه های دمکراتیک؛ بایستی عدالت و جایگاه نظرات را حفظ نمایند بعبارت دیگر هر نظری که در رسانه طرح می شود؛  بلافاصله می باید نظرات مخالفان در همان قد و اندازه درج شود.»

آنچه در بالا خواندید، قسمتی از «مشخصات رسانه اپوزیسیون دموکراتیک» بود که کیانوش توکلی، مدیر سایت ایران گلوبال در یکی از مطالب سایت خود منتشر کرده است. اگرچه تمام رسانه ها تاکید دارند که به تمام این قواعد و مولفه ها پایبند و وفادار هستند، اما باید دید در عمل نیز چنین پارامترها و آرمان های از طرف رسانه ای مانند ایران گلوبال رعایت می شود یا خیر؟!

در تاریخ 19 دسامبر 2017، برش های فیلمی با عنوان «منظور از صلاحیت اخلاقی و حرفه ای در امر ژورنالیستی چیست؟» توسط فردی با نام بابک آزاد -که تفکرات تجزیه طلبانه دارد- در سایت ایران گلوبال منتشر می شود و با کنایه درباره کلیپ می نویسد: «در این فیلم کوتاه استاد سعید بهبهانی مدیر میهن تی وی به این سوال بسیار دشوار پاسخ می دهد». در کلیپ منتشر شده در ایران گلوبال که بیشتر به ساخته های سایت های اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات می ماند، سعی شده تا با چسباندن برش های فیلم از صحبت های مختلف سعید بهبهانی، مدیر تلویزیون و سایت میهن تی وی، به هویت این رسانه ای خدشه وارد کند.

پس از دیدن این کلیپ متوجه خواهید شد که متاسفانه چنین محتوایی، نه تنها با پارامترهای ادعایی مدیرسایت ایران گلوبال همخوانی ندارد، بلکه حتی در راستای سیاست دستگاه های اطلاعاتی جمهوری اسلامی تبیین و تنظیم شده است.

جناب آقای توکلی، شما ادعای «اعتماد سازی» برای مردم دارید ولی با هوچی گری به دنبال از بین بردن اعتماد مردم از دیگر رسانه های اپوزیسیون هستید. شما ادعای «گفتمان سازی» و دوری از «جوگیر شدن» دارید ولی با مطلب هجوی که منتشر کردید نشان دادید که «تسلیم مباحث و حوادث زودگذر لحظه» ای شده اید. شما خواهان «پرسشگری و نقد صاحبان قدرت و قلم در اپوزیسیون» شدید اما آنچه که منتشر شد چیزی جز تخریب و ایجاد چالش برای رسانه مستقل میهن تی وی نبود.

شاید اگر به بررسی و آسیب شناسی دلایل تعطیلی تلویزیون ها و رسانه های ریشه دار اپوزیسیون بپردازیم، یکی از عوامل «عدم درک صحیح رسانه ای ضدانقلاب از فضای موجود» باشد. شعری زیبای مولوی را بخاطر بیاوریم  که می گوید:

«دوستی با مردم دانا نکوست / دشمن دانا به از نادان دوست

دشمن دانا بلندت می کند/ بر زمینت می زند نادان دوست».

با وجود چنین رسانه ای که در زمین اپوزیسیون به نفع جمهوری اسلامی توپ می زند، دیگر چرا جمهوری اسلامی خود را به زحمت بیاندازد و علیه رسانه ها و تلویزیون های اپوزیسیون هزینه کند؟!!

متاسفانه در برهه ای که از یک طرف هر روز یک تلویزیون وابسته دولتی در خارج از کشور سبز می شود و در طرف دیگر تلویزیون های مستقل به دلیل مشکلات مالی تعطیل می شوند، رسانه ها برای ادامه حیات به تکاپو افتاده اند. تکاپویی که موجب رقابت ناسالم شده و رسانه ها برای جذب مخاطب دیگر حرمتی برای قلم خود و ذهن خواننده و بیننده قائل نیستند.

شاید جالب باشد اگر بدانید که روند رجوع مخاطبان به سایت میهن تی وی در ماه های اخیر سیر صعودی داشته و در مقابل سایت ایران گلوبال که زمانی برای مخاطب جذاب به نظر می آمد، اکنون در حال افول است. همین موضوع نشان می دهد که در حال حاضر رسانه ای از اسقبال عمومی برخوردار است که برای فهم و درک مخاطب احترام قائل بوده و برای کاسبی به دنبال تخطئه دیگر رسانه ها نیست.

نمودار صعودی سایت میهن تی وی طبق گزارش سایت الکسا در تاریخ 29/9/96

نمودار نزولی سایت ایران گلوبال طبق گزارش سایت الکسا در تاریخ 29/9/96