سود و زيانهاي خروج آمريكا از برجام

عباس رحمتی :

چه گوارا: جايي كه آزادي نيست انسانيت محال است

سه شنبه هشت ماي ٢٠١٨ يعني چهار روز قبل از موعد مقرر براي تصميم آمريكا در رابطه با برجام  ( برنامه جامع اقدام مشترك ) رئیس جمهور دونالد ترامپ آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و تمام تحریمها را ظرف سه تا چهار ماه بدتر از گذشته سر جاي اول بر می گردد. دليل اين كار  هم به احتمال زياد بخاطر انتخابات عراق است كه رژيم در آنجا هم  به حمايت گروه هاي افراطي مشغول است .دلايل زياد ي  مي توان بر شمرد  ولي مهمترين آن را شايد ، خشم آمريكا از ملاها به خاطر كارهاي تروريستي در منطقه دانست که پیام ترامپ هم اين را بخوبي   نشان داد. ترامپ قبلا  خبر خروج  آمريكا  از برجام  به مكرون رييس جمهوري فرانسه داده بود!در يك جمله مي توان گفت توفاني در راه است ، توفان تحريم ها و توفان تغييري درايران و حتا منطقه خاورميانه در راه است كه به آن مي پردازيم .

ابتداي توفان خروج پرزیدنت ترامپ از برجام بود او با اعلام خروج اين کشور از توافق هسته اي دستور اعمال مجدد تحريم هاي اقتصادي علیه رژیم ايران را نيز امضا کرد و گفت: بيشترين سطح تحريم ها اعمال خواهد شد.

کارشناسان  سياسي می گویند رئیس جمهور آمریکا شدیدترین گزینه ممکن را انتخاب کرده است.

به گزارش خبرگزاریها، رئیس جمهور آمریکا امروز اعلام کرد توافق هسته ای با رژیم ایران پایان یافت و من تحریمهای شدید اقتصادی اعمال میکنم. البته تحريم هاي گذشته بمدت ٦ ماه باقي خواهد ماند ولي تحريمهاي بيشتري در راه است .شركت هواپيمايي بوئييگ هم پايان قرار دادهايش را با ايران اعلام كرد. فرصت ٩٠ روز و ١٢٠ روزه فقط بخاطر جمع و جور كردن شركتهايي است كه با رژيم وارد معامله شده اند.

ترامپ گفت آمریکا از برجام خارج می‌شود و من دستور اعمال مجدد تحریم‌ها علیه رژیم ایران را بزودی صادر خواهم کرد. هیچ کس نمی تواند آمریکا را به گروگان بگیرد.بعضي ها ميگويند از اين جريان ،( از اين كار ترامپ) دلواپسان راضي هستند . مسلمن ،بايد دانست هر دو جناح رژيم از اين رفتار ترامپ  به خود لرزيدند بخاطر همين بود كه خامنه اي خطاب به ترامپ ،گفت ؛از طرف ملت مي گويم ” شما غلط مي كنيد ! از خامنه اي ،بايد پرسيد ؛ شما كي و چگونه از طرف ملت رهبر شده اي كه از طرف ملت حرف مي زني؟  رژيمي كه  پس از برجام با پولهاي پس داده شده   تحت نام  مستشار و مدافعان  حرم ( زينبيه )  به آشوب در سوريه ادامه ميدهد و ظرف اين سالها  تجاوزگري آنها تمامي نداشته است. علاوه بر اينها به  صدور تروريست در عراق و لبنان و  موشك پراكني در اطراف اسرائيل   ادامه داده است  و مرتب خط و خطوط جنگي  را ترسيم مي كند  موشكهايي كه از يمن به سوي عربستان شليك شده است ایرانی است که نشان از دخالتهاي ج اسلامي در كل منطقه را دارد علاوه بر اينها كمك هاي ميليوني به حشد الشعبي  [١]و حزب الله و حزب المثتقبل لبنان(كمك ٥٠ ميليوني) تمامي اين حركتها، كافي است كه نه تنها ترامپ بعنوان رئيس جمهور امريكا كه تمامي رژيمهاي صلح طلب  اعتمادي به ج اسلامي نداشته باشند.

رئیس جمهور آمریکا  همچون گذشته بارها رژيم را در رديف حكومتهاي تروريستي قرار داد، اين بار هم دست بر

نكته مهمي گذاشت و گفت با پولهايي كه در  زمان  اوباما به رژيم داده شد باعث شد بلند پروازی‌های خونین رژیم ایران پس از توافق هسته ای وقیحانه‌تر شود. او گفت ؛حکومت ایران پیشتاز حمایت از تروریسم است. در زماني که آمريکا بيشترين اهرم فشار را در اختيار داشت، اين توافق فاجعه بار باعث شد به رژيم ایران، ميلياردها دلار  پول بلوكه شده (به جيب دراز آخوندها )برگردانده شود که برخي از اين پولها به صورت نقدي بوده است  که شرمساري بزرگي براي من به عنوان شهروند و همه شهروندان آمريکا بود.

ترامپ گفت: رژیم ايران مهمترين دولت حامي تروريسم است، موشک هاي خطرناک را صادر مي کند، به درگيري ها در سراسر خاورميانه دامن مي زند و از دست نشانده هاي تروريست و شبه نظامياني مانند حزب الله، حماس، طالبان و القاعده حمايت مي کند.

وی گفت: در طول سال ها، رژیم ايران و دست نشانده هايش سفارت آمريکا و تاسيسات نظامي آمريکايي را منفجر کردند و صدها نظامي آمريکايي را به قتل رساند و شهروندان آمريکايي را ربودند و شکنجه کردند.

ترامپ ،ادامه داد ،مردم ایران نیز سزاوار حکومتی هستند که بتواند به آرزوهای آنها احترام بگذارند. اقدام امروز من ، پیام بسیار مهمی است. آمریکا وعده های توخالی نمی‌دهد.ترامپ  ضمن اينكه اروپا را از نزديكي با ايران منًع كرده است ، اين بار جبهه خود را طور ديگري صف آرايي كرده است . شليك ١٩٨ موشك از سوي يمن جنوبي به سمت عربستان [موشكهايي كه ايران داده است ]و شليك موشكهاي فرستاده شده از سوي ج اسلامي به سوي اسرائيل ( گولان )باعث شد  آمريكا و عربستان و اسرائيل در منطقه صف آرايي كنند و درست چند ساعت پس از پيام  ترامپ موشكها ي اسرائيلي پايگاههاي پاسداران را در اسرائيل مورد حمله قرار داد و ٢٠ كشته بر جاي گذاشت . فاجعه آميزتر از آن آتش زدن پرچم آمريكا در مجلس اسلامي ايران بود. باید گفت، توهين هايي كه خامنه اي به ترامپ كرد پيامد فاجعه آميزي در بر خواهد داشت كه  شروع  موشك پراكني و شايد شروع جنگ در منطقه حاصل همين پيامد باشد.

از سوی دیگر مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت: شرکتهای خارجی چند ماه فرصت دارند تا ایران را ترک کنند.

سفیر آمریکا در برلین نیز گفت: شرکتهای آلمانی باید فورا فعالیتهای خود را در ایران متوقف کنند.

پس از آن که دونالد ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد وزارت خارجه آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: تلاش ما فراتر از تهدید هسته‌ای است، با همکاری شرکایمان تهدید برنامه موشک‌های بالستیک رژیم ایران را هم حذف خواهیم کرد، مانع فعالیت‌های تروریستی آنها در تمام دنیا خواهیم شد و فعالیت‌های خطرناک رژیم تهران در خاورمیانه و دیگر مناطق دنیا را متوقف خواهیم کرد.

زبان زور تنها راه حل ؟!

این بیانیه می افزاید: در حالی که این تلاش جهانی را شکل می‌دهیم، تحریم‌ها با شدت تمام باز خواهند گشت و یادآوری خواهیم کرد که انزوای دیپلماتیک و اقتصادی‌ رژیم ایران نتیجه فعالیت‌های بی‌مهابا و شرورانه‌اش است. شايد به توان گفت با چنين رژيمي تنها زبان زور است كه عمل خواهد كرد اگر يادتان باشد پس از ١٨ سال مخفي كاري رژيم و غني كردن اورانيوم در حالي كه در یک قدمی بمب قرار داشت و ميرفتکه  بمب اتمي را در دست گيرد تنها زبان زور بود كه خامنه اي را به نرمش قهرمانه واداشت تا  بالاخره جام زهر را بالا كشید !

سياست هاي روسيه در رابطه با ايران:

دلخوشي خامنه اي و حضور مدافعان حرم در سوريه اين است كه بتوان از سوريه به اسرائيل موشك پراكني كنند كه با توجه به سياست هاي روسيه  باید گفت ،روسها به هيچ كشوري  اجازه نخواهند داد هيچ  از سوريه به اسرائيل حمله يا موشك پراكني كند . روسيه نمي خواهد روابط خود را با اسرائيل و حتا آمريكا و ساير كشورهاي عربي  به خاطر ايران بهم بزند روسيه مي خواهد حداقل قدرت را در سوريه را به ايران بدهد.   روسيه سعي دارد سوريه را به ده قسمت كند و يك قسمت آنرا به ايران بدهد و قسمتي كه به ايران داده ميشود احتمال حمله به اسرائيل تقريبا صفر است ، ترس رژيم از همينجاست كه قدرت خود را در سوريه از دست بدهد و سرنگوني اسد توپ را در زمين رژيم بیندازد و با توجه به اوضاع و احوال داخلي ايران خطر را براي ج اسلامي جدي تر خواهد كرد .

  سود و زيان خروج آمريكا از برجام :

تنها كاری که خامنه اي و دلواپسانش  پس از خروج آمريكا از برجام انجام دادند توهين به ترامپ از طرف خامنه اي و آتش زدن پرچم آمريكا توسط عده اي از نمايندگان در مجلس و شليك موشكهاي دوربرد بسوي گولان و چهار موشك از يمن بسوي رياض بوده است . جواب موشكها را بلافاصله اسرائيل با پرتاب بيش از ٢٠ موشك  بسوي پايگاههاي سپاه داد كه تمام ساختار نظامي آنها را از بين  برده است. وزیر دفاع اسرائیل درباره درگیری های بامداد امروز گفت: شب گذشته حکومت ایران تلاش کرد به اسرائیل حمله کند اما شکست خورد. ما تمام اهداف آنها را (که شناسایی کرده بودیم) در سوریه هدف قرار دادیم.

وی با بیان اینکه هیچ شهروند یا مکانی در اسرائیل هدف قرار داده نشد، گفت: تمام راکت‌های آنها یا در سوریه سقوط کرد یا با گنبد آهنین ساقط شد. ما تقریبا تمام زیرساخت‌های رژیم ایران در سوریه را نابود کردیم.پس از موشك پراني ها ايران،  آمريكا  براي ترور  چراغ سبز به اسرائيلي ها ميدهد! ترور قاسم سليماني و محمد رضا فلاح زاده نفر  شماره دو رژيم در سوريه است كه در  دستور كار اسرائيلي ها قرار مي گيرد (روزنامه كويتي الجريده ) و اما مهمتر از همه اينها تحريمهاي شديدتر است كه دوباره عملي ميشود.

تحريم شدتر در راه است:

وزير خزانه داري آمريكايي ليستي را ارائه داده است كه تحريمهاي جدي را نشان ميدهد ، تحريم ها دو مرحله دارد، تعدادي از آنها از ٧ آگوست ٢٠١٨ شروع ميشود ، كه در زير بطور خلاصه مي آورم :

١- خريدو فروش  دلار ممنوع ميشود

٢- خريد و فروش طلا  و فلزات گران قيمت با ايران ممنوع ميشود

٣- خريد و فروش  فلزات از آهن الات و آلمنيوم و…

٤- معاملات نرم افزار هاي صنعتي ممنوع ميشود

٥-داشتن ريال ايران توسط آمريكايي ها تحريم ميشود

– خريد و فروش مربوط به اوراق قرضه  ايران كه  بانكها مجاز نيستند با اوراق ايراني معامله كنند.

٦- صنايع خودرو سازي ايران تحريم خواهد شد  يعني تعطيل ميشود.

٧- پس از ٩٠ روز ديگر تحريمهاي قبلي مثل واردات فرش  و زعفران و..  به آمريكا و مواد غذايي كه معاملاتش آزاد شده بود مسدود ميگردد.

  ٨- صادرات مستقيم قطعات هواپيما هاي شامل ايرباس و بوئييگ  وبازگشت تحريمها حتا فروش قطعات “سوخو “هواپيماي روسي كه قطعاتش آمريكايي است شامل تحريم ميشوند.

٩-يكسري ليسنسهايي كه قبلا صادر شده بود ملغا ميگردد فقط ليسنسهاي غذايي و دارويي است كه آزاد مي ماند.

تحريمهايي كه پس از ١٢٠ روز شرع ميشود بازهم اين فرصت صد و بيست روزه بخاطر شركتهايي است كه در معاملات گذشته قرار دارند. اين تحريمها از نوامبر سال جاري آغاز ميشود.

١- تمامي شر كتهاي  اپراتوري بنادر و شركتهاي كشتي سازي جنوب و ساير شركتهاي حمل و نقل دريايي تحريم ميشود

٢- معلات نفتي كساني كه در ايران دست در فروش نفت دارند اهم شركت نفت و شركتهاي نفتي شامل تحريم ميشوند. خريد وفروش نفت معاملات پتروشيمي تماما تحريم ميشود . آمريكا يك فرجه دیگر داده است كه اگر شركتهايي معامله ميخواهند بدنبال شركتهايي دیگری  بگردند اين فرجه در زمان اوباما آرام آرام به شش كشوراجازه داده بود  و محدويت توليدي داشتند. اگر خطايي از كشوري  در رابطه با ایران سرزده شود هم محروم از معامله جهاني ميشوند و هم جريمه نقدی  ميشوند.

٣- تمامي شركتها حق معامله با بانك مركزي را ندارند لازم به آوري است تمامي معاملات جهاني از كانال بانك مركزي  صورت مي گيرد علاوه بر آن يك ماده ١٢٤٥ است كه مي گويد تمام قرادادهاي نظامي و هسته اي مشمول تحريم مي شوند بار قبل اين تحريمها بانك ملت و صادرات از طريق همين قانون به زير تحريم رفته بودند.

٤- خدمات پيام رساني موءسسات مالي است كه سوئيس ( سوئيس پوت )را هم شامل مي شود.

٥- تحريم بيمه و خدمات بيمه اي را هم شامل مي شود كه همين يك قلم موردي است  كه مردم را مستقيم تحت فشار قرار خواهد داد.

٦- تحريم انرژي شامل برق و انرژي هاي مختلف است اين تحريمها غير از نفت و گاز است .

٧- تحريمهايي كه اوباما قبلن لغو كرده بود دوباره شروع ميشود تحريم هاي كه اشخاص ( سران رژيم )  را هم شامل ميشود كساني كه حقوق بشر را رعايت نمي كنند كه ٥٠٠ نفر  از سران سركوب گر را شامل ميشود و افرادي كه در سركوب مردم اين روزها فعال هستند و مردم آنها را شناسايي مي كنند را بايد در اين ليست آورده شوند . حال بايد از خامنه اي پرسيد چه كسي غلط كرده و ميكند ؟ پس از خروج آمريكا از برجام و  اين تحريمها ممكن است برجام قدم به قدم فرو بريزد چون در متن برجام قید شده است اگر هر یک از کشورهای دیگر، تحریمهای هسته ای خود را برگردانند یا تعلیق آن ها را تمدید نکنند، ایران هم بخشی از تعهدات خود را معلق می کند. تعلیق بخشی از تعهدات ایران می تواند به معنی از سرگیری بخشی از برنامه هسته ای مثل غنی سازی اورانیوم باشد. همین مسئله  شاید باعث شود طرفهای دیگر تحریمهای بیشتری را برگردانند و نهایتا برجام از هم بپاشد.

امضاء برجام كه  سودي براي مردم ايران نداشت و اوضاع هرروز بدتر وبدتر شده بود بطوريكه دلار به گرانترين سطح قيمت رسيده و وضعيت اقتصادي مردم هرروز بدتر از گذشته ميشود زيان ندانم كاري سران را هم مردم بايد پرداخت كنند.  پس اگر فرو ريريزد شايد اروپايي هم اميد ديگري به معاملات و مماشات  با رژيم نداشته باشند و مردم وظيفه خود را بدانند. وظيفه  اي كه اگر به آن عمل كنند شاید وضعيت شان بهتر از این شود . تنها راه مردم فقط مبارزه  با رژيم فاشيستي مذهبي است كه سالهاي سال سرمايه هاي كشور را در تنور جنگ و ساختن سلاح اتمي ريخت و حالا هم  با سياستهاي غلط راهي را ميرود كه آخرش  یا جنگ دوباره و یا نرمش قهرمانانه است . آيا وقت بيرون كردن اين  جرسومه هااز كشور فرا نرسيده است ؟

_________________________________________________________________________________

[١] رژيم ج اسلامي ،دست كم ٣٢ ميليون دلار از اموال ملت ايران را براي حمايت از هادي عامري نفر دوم حشدالشعبي به عراق فرستاده است! فيلم بسته هاي دلار در شبكه هاي جهاني دست به دست مي شود. جالب است روي تمامي كارتن هاي  دلار  عكس عامري ديده ميشود!