مثلث جنگ‌طلبی حکومت‌های ترکیه و عراق و ایران علیه اقلیم کردستان را محکوم کنیم!

بهرام رحمانی :

در روزهای اخیر، ترافیک جنگ‌طلبان منطقه علیه اقلیم کردستان عراق در مرزهای این منطقه، بسیار سنگین شده است. دید و بازدیدهای سران و مقامات سیاسی و نظامی حکومت‌های مرتجع اسلامی عراق، ایران و ترکیه و طراحی جنگ و کشتار در اولویت این حکومت‌ها قرار گرفته است. «جرم»! مردم اقلیم کردستان، رای دادن بیش از 92 درصد آن‌ها به هم‌پرسی برای استقلال منطقه زیست و زندگی‌شان است.

شاید برخی اخبار و گزارشات از اقلیم کردستان عراق، نادقیق و درست نباشند. اما از صبح امروز دوشنبه 16 اکتبر 2017، خبرگزاری‌ها گزارش دادند که نیروهای نظامی عراقی به همراه بسیجیان عراقی موسوم به حشد شعبی‌(تحت فرماندهی سپاه قدس حکومت اسلامی ایران و فرمانده آن پاسدار قاسم سلیمانی)، این حمله وحشیانه را علیه مردم کرکوک و پیشمرگان اقلیم آغاز کرده‌اند. اگر این جنگ بیش از این شعله‌ور شود متاسفانه اقلیم کردستان به یک مرکز و قتل‌گاه جدیدی برای مردم بی‌گناه و بی‌دفاع مانند سوریه خواهد شد. نخستین هدف اصلی این متجاوزان و تروریست‌های دولتی و غیردولتی تصرف شهر نفت‌خیز و استراتژیک و مهم کرکوک است. گزارش‌ها از کرکوک حاکی است نیروهای دولتی عراق وارد مرکز شهر شده‌اند و ساختمان فرمانداری و دیگر ساختمان‌های دولتی را در اختیار گرفته‌اند.

عملیات نیروهای عراقی برای کنترل شهر کرکوک در شمال شرق عراق از نیمه‌شب گذشته آغاز شد و این نیروها بدون آن که با مقاومت جدی پیشمرگ‌های اقلیم کردستان روبه‌رو شوند در عرض مدت کوتاهی به داخل شهر راه پیدا کردند.

هم‌زمان با پیشروی سریع نیروهای عراقی با همراهی گروه‌های شبه‌نظامی از جمله نیروهای عمدتا شیعه حشد شعبی، هزاران نفر از ساکنان کرکوک از این شهر گریخته‌اند. پیش از این، نیروهای دولت مرکزی عراق فرودگاه، مهم‌ترین پایگاه نظامی و میادین نفتی در غرب و شمال غرب این شهر را به کنترل خود درآورده بودند.

اما اگر آن‌ها در تسخیر این شهر موفق شوند ضربه بزرگی به کل اقلیم کردستان خواهند زد و به پیشروی خود با هدف اشغال شهرهای دیگر کردستان ادامه خواهند داد. شکست اقلیم کردستان، به نوعی شکست همه رزمندگان و پیکارگران راه آزادی و برابری‌ منطقه است. چرا که هر چه‌قدر نیروهای متجاوز و ارتجاعی ناسیونالیستی و مذهبی سرمایه‌داری قدرت بیش‌تری بگیرند به همان نسبت نیز به ضرر همه نیروهای آزاده منطقه تمام می‌شود.

ادامه مطلب