مکتوبات «فدوی» 17 اسفند ماه 1397 ـ 8 ماه مارس 2019

طنزنوشته های هفتگی حميدرضا رحيمی

من برای نبرد با تاریکی، شمشیر نمی کشم، چراغ می افروزم! / زرتشت

با گرامیداشت روز جهانی زن

به بهانهء روز جهانی زن

       فدوی در اینکه زنان، افزون بر عرصه های مألوف، در سایر عرصه ها – و از آن میان صفوف مقدم جنبش های اجتماعی و مدنی نیز – حضوری محکم و مثبت دارند، تردیدی ندارد و این تأثیر را هم همگانی می داند؛ از آغاز گران بگیرید تا معاصران:


 
 

نماینده زن مجلس ترکیه در اعتراض به سیاست های دولت اسلامگرای رجب طیب اردوغان:

ترکیه ایران نخواهد شد!

و اما راویان اخبار و ناقلان آثار و طوطیان شکّرشکن شیرین گفتار، در پیوند با این جُستار، چنین روایت کرده اند که:

* در جریان اعتراضات سال 2016 در مقدونیه، زنی از سپر پلیس استفاده کرد تا به لب‌هایش رژ بزند! اوگنن توفیلوفسکی، عکاس رویترز، این لحظه را جاودانه ساخت، لحظه‌ای که زیبایی خشونت را عقب می‌راند. این «زن»، کاربرد اولیه‌ی سپر را تهی از معنا می‌کند و معنای جدیدی جلوی رویش می‌گذارد. او تصویر منعکس شده‌‌اش به‌وسیله‌آن سپر را می‌آراید… نه شعار خاصی می‌دهد، نه پلاکارد خاصی را بدست گرفته است. او صرفا خودش را به میدان آورده است و میل به زیباتر بودن را. این زن، همان تفاوتی را به میدان آورده است که نیچه آن را ستایش می‌کرد..نیچه در جایی می‌گوید: «وای اگر حقیقت زن باشد». او صراحتا تاریخ اندیشه را به نقد می‌کشد که آنچه در حال حاضر بشر در حوزه‌ی اندیشه به آن رسیده است، تولید شده‌ی ذهنیت و منطق مردانه به جهان است..خوانش و تفسیر جهان، خوانش و تفسیری است به‌شدت مردانه. نیچه پرسش بزرگی را مطرح می‌کند که اگر منطق زنانه به جهان می‌نگریست، چه تفسیری از جهان به‌دست می‌آمد؟ / اینستاگرام

 

حضور زنان در مبارزات مدنی ایران در بند، مُستدام..

5 مارچ 019

سبقت

تا آنجا که فدوی بیاد می آورد، قرار بود که اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای دامت تحریکاته، و برادر میر حسین(ع) موسوی، نخست وزیر دوران طلائی حضرت امام(ل)، بپای هم پیر شوند لکن پنداری عکس قضیه اتفاق افتاده است، شما هم ملاحظه کنید:

زیاده حصری نیست..

3 مارچ 019

 

مصادره بمطلوب!

گفتن ندارد که اگر نه تحقیقاً، دست کم تقریباً، همه چیز در جامعهء شکوهمند اسلامی تقلبی ست، از جمهوری بگیرید تا برنج!.. و اما راویان اخبار و ناقلان آثار و طوطیان شکّرشکن شیرین گفتار، در پیوند با این جُستار چنین روایت کرده اند که بازار پر رونق مصادره برادران، دیگر محدود و منحصر به اموال و ابنیه نیست و به آثار معنوی و فرهنگی نیز، بحمدالله والمنة، تسّری یافته است. مستورهء تازه اگر خواسته باشید، مصادره مسلحانهء سرود مشهور “ای ایران” است. این هم سند منگوله دارش:

* هیأت مدیرهء خانهء موسیقی نسخه شیعی – سیاسی آستان قدس رضوی از سرود “ای ایران” را “مجعول” خواند. خانهء موسیقی ایران، ضمن اعتراض به نسخه شیعی – سیاسی سرود “ای ایران”، آستان قدس رضوی را برای انتشار نسخهء تحریف شده این سرود به پیگرد قانونی تهدید کرد. همزمان، گلنوش خالقی، دختر روح‌الله خالقی، سازندهء آهنگ ای ایران (شعر حسین گل گلاب) نیز به اقدام آستان قدس رضوی اعتراض کرده است./ بی.بی.سی

خب، حاج آقا مسئلتن!: نکند خدای نخواسته، اهل هنر وابسته و مزدور را از دست تان گرفته اند که به تتمهء میراث های فرهنگی ملت یک لا قبا، اینگونه شبیخون می زنید؟!

5 مارچ 019

همکاری خداپسندانه

فدوی در مرور خبرهای امروز در نشزيهء العربیه خواند که:

* سودان تمام روزنامه‌نگاران بازداشت شده در اعتراضات را آزاد کرد.

اين مراتب در اوقات شرعی به شرفِ عرضِ خاک ِنعلینِ ملک پاسبان ِسپهر اقتدارشان رسید؛ در پاسخ، بعدالتحیه والسلام ضمن صدور چند صد صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ع- س- ص- عج) توأم با سوت، و نظر به عوالم دوستی و موّدت فی مابین حضرت شان و سایر برادران در بلاد اسلامزدهء دیگر، فدوی منتظرالظهور را مفتخر و مأمور فرمودند تا چفیه و کلاه کرده (شال و کلاه سابق- م) و در اسرع وقت و آژیرکشان بحضور پُر زور برادرعمر البشیر، رئیس جمهوری این کشور، شرفیاب شده و به آگاهی وی برساند که کمکهای معظم له، محدود و منحصر به امدادهای مالی و تسلیحاتی نبوده و عندالاقتضاء و البته فی سبیل الله، شامل خدمات و کمک های دیگری نیز می شود و در پایان نیز افزودند که اگر علت آزاد کردن روزنامه نگاران معترض، بی تجربگی و یا جای تنگ بوده، معظم له قادر است که کلیهء روزنامه نگاران و سایر فعالان مدنی آن کشور را در زندان های رو به گسترش خود جا داده و اگر اصلاً لازم شان ندارد، با یک قیام و قعود، ناپدید فرماید.

زیاده امریه ای نبود.

این چه فرمایشی ست؟

 

نه برادر، نفرمائيد، بشر قابل ترقی ست، حتا آخوند!

بپایان آمد این جوهر،مطالب همچنان باقی!..

علی الله التکلان و هوُالمُستعان فی جمع امور

6 مارچ المعطر از برجام الحرام سنهء 2019 ترسائی

کتبةالفقیر کمتر از قطمیر – فدوی

تا درودی دیگر، بدرود

www.hazl.com