ارمنستاني ها فقط با اراده بود که ديكتاتور را سرنگون كردند!

عباس رحمتی :

امروز دوشنبه  سوم ارديبهشت ٩٧  روزخوشي  براي مردم ارمنستان است چرا كه آنها توانستند نخست وزيري كه ده سال رئيس جمهور  قانوني ارمنستان “بود با اراده به استعفاء وادارند .سرژ سركيسيان  را كه براي قدرت بيشتر دست به تغييرات پارلماني زده بود و قول داده بود كه خود كانديد نشود ولي دوباره کاندید شد و توسط پارلمان ، نخست وزير كشور گردیده بود ولي يازده روز اعتراضات مردم، او را به استعفا ء وادار كرد ( سرنگوني ) اين سرنگوني دولتي است كه ده سال بر سر كار بود، مقاومت دوباره نشان داد اراده يك ملت مي تواند كوه را از جا تكان دهد.  بي شك ، سرنگوني رژيم ديكتاتور ارمنستان با نخست وزيري سركيسيان در منطقه   خصوصن ايران تاثيرات خود را در بر جاي خواهد گذاشت و پشت ديكتاتوري ها  ديگر را خواهد لرزاند.  اعتراض‌ها در ارمنستان پس از آن آغاز شد که “سرژسرکیسیان” رئیس‌جمهوری  گذشته ارمنستان كه دوره ریاست‌جمهوری‌اش تمام شده بود ، ” نظام سیاسی کشور را از ریاست‌جمهوری به پارلمانی تغییر داد تا در قالب نخست‌وزیر به فعالیت  و کسب قدرت  بیشتر سیاسی در این کشور ادامه دهد”!  مردم ارمنستان معتقدند او براي از دست ندادن قدرت دست به چنين كاري زده بود! همان كاري كه اردوعان در تركيه انجام داد (بر عكس ) ولي درراس قدرت باقي ماند . و كاري كه خامنه اي قصد دارد در ايران انجام دهد ولي با اراده ملت ايران عملي نخواهد  شد!

 همانطور که دربالا آمد ،” سرژ سرکیسیان” ، نخست‌وزیر ارمنستان که به تازگی در این سمت منصوب شده بود، به دنبال تشدید اعتراض‌ها در کشورش، از سمت خود کناره‌گیری کرد. سرکیسیان گفت: «این آخرین باری است که به عنوان رییس دولت برای شما سخنرانی می‌کنم. نیکول پاشینیان (از رهبران اپوزیسیون ارمنستان) حق داشت. من اشتباه کردم. در چنین شرایطی راهکارهای متعددی وجود دارد اما من به هیچ‌کدام دست نخواهم برد. کار من نیست. من از سمت ریاست دولت کشورمان کناره‌گیری می‌کنم.» لازم به ياد آوري سركيسيان آخر مصاحبه خود را نيمه تمام گذاشت  و استعفاي خود را اعلام كرد.

اعتراضات علیه انتصاب نخست‌وزیر جدید ارمنستان امروز (دوشنبه) بار دیگر در ایروان پایتخت این کشور از سر گرفته شد. معترضان «بدون حضور رهبران‌شان» که توسط پلیس طی روزهای شنبه و یک‌شنبه بازداشت شدند، راهپیمایی‌های خود را آغاز کردند. نیکول پاشینیان از رهبران اپوزيسيون  نیز از بازداشت آزاد شد. وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد، گروهی از نظامیان این کشور به «اعتراضات ضد دولتی غیرقانونی» در شهر ایروان پیوستند.

سركيسيان از سياستهاي روسيه پيروي ميكرد و رقيب آن ” نيكول پاشينيان” از غرب پيروي مي كند او معتقد است كه اگر ارمنستان يك سيستم دموكرات تر ايجاد كند به غرب نزديك تر خواهد شد ولي به روابط با روسيه پايدار است اما نه مثل گذشته ارمنستان !

نيكول پاشينيان فردي جوان و نو انديش است و به سياستهاي  روسيه  وابسته نيست او در اين ده پانزده سال اخير  نزد ملت براي خود اعتبار ايجاد كرد ه است ،مردم معتقدند او ارمنستان را به جلو خواهد برد و دموكراسي را در اين كشور تكميل و پايدارتر خواهد كرد . 

بايد گفت هر ملتي كه تشنه آزادي و دموكراسي باشد و بخواهد مي تواند در كشورش تغيير ايجاد كند فقط با اراده  ملت است که كوه را مي توان از جا جنباند. امروز در ارمنستان ديديم كه بدون خونريزي و بدون اينكه گورباچفي در راس كار قرار داشته باشد، با سياست گورباچفي  مي توان تغيير ايجاد كرد .نظامی که ده سال در راس کار بود فقط با اراده ملت ارمنستان سرنگون شد و این برای ملت ایران کافی است تا نظام  فاشیستی مذهبی و دیکتاتور بزرگ  سی و نه ساله را سرنگون کنند.