افزایش دلار و بحران گردشگری در ایران!

کمیته نجات پاسارگاد :

چهل سال است که گردشگری در ایران گرفتار بی کفایتی، نادانی و روش های مخرب جمهوری اسلامی در ارتباط با میراث فرهنگی و تاریخی ایرانزمین شده است. در این چهل سال از یک سو میراث فرهنگی غیرمذهبی ـ شیعی ایران گرفتار انواع ویرانی ها و بی توجهی های عمدی شده و از سویی دیگر جانشین کردن «گردشگری اسلامی» به جای گردشگری شناخته شده و معمول جهانی، ما را از حضور توریست هایی واقعی محروم کرده است. بیشتر گردشگرانی که در این سال ها به ایران رفته اند یا ایرانیان خارج کشور بودند که در واقع به دیدار وطن و خانواده های خود می روند و  یا«زوار» هایی که برای زیارت اماکن شیعی و با پول سازمان میراث فرهنگی و یا سازمان های دیگر دولتی به ایران رفت و آمد می کنند.

در تمام طول دهه های گذشته که آمار سازمان توریسم جهانی نشان می داد که ما در این صنعت در پایین ترین رده ها قرار داریم مسئولین سازمان میراث فرهنگی به دروغ مدعی بالارفتن تعداد توریست به ایران بودند. همان مسئولین این روزها می گویند که «افزایش بهای دلار سبب کاهش شدید گردشگر شده است.» اگر چه به گفته کارشناسان افزایش دلار معلول شرایط تاسف آور اقتصادی کشور است، اما این یک واقعیت است که بالا رفتن ارزش دلار باید برای گردشگرانی که به ایران می آیند غنیمتی بزرگ باشد نه این که اثری معکوس داشته باشد.

باید توجه داشت که در چهل سال گذشته در آمد کشورهای جهان از صنعت توریسم از 104 میلیارد دلار به 1220 میلیارد دلار رسیده است. در حالی که در آمد ایران از توریسم به 4 میلیون دلار هم نرسیده است. و این رقم در مقایسه فرضا با در آمد ترکیه از توریسم که به 26 میلیارد رسیده تاسف آور است.

اخیرا خبرگزاری مهر که معتقد است مشکل گردشگری ایران نبود متخصص و کارشناس در این رشته بوده است می گوید که: «خوشبختانه چند سالی است نسل جوانی از متخصصان و کارشناسان گردشگری که خود دانشآموخته این رشته بوده و در بسیاری مواقع، تحصیلات تکمیلیشان را در دانشگاههای معتبر خارجی به پایان رساندهاند، در حال دگرگون ساختن این فضا هستند.»

 این خبرگزاری در نظر دارد «با همکاری این افراد متخصص، نه تنها به توسعه گردشگری کشور، بلکه به شرایط نیمهبحرانی خود کشور در این روزها یاری برساند».

در این که یکی از مشکلات بزرگ گردشگری بی اهمیت دانستن تخصص  و کارشناسی می باشد شکی نیست. اما مهم ترین مشکل در این است که جمهوری اسلامی از ابتدا، همانگونه که بنیانگزارش معتقد بود، اقتصاد و تخصص و اصولا دانش امروز بشری را «کار خر» می داند و گوش شنوایی برای پیشنهادهای اهل فکر و اندیشه امروزین و افراد سالم و دلسوز ندارد.

تردیدی نیست که تا این حکومت باقی ست نه تنها وضعیت گردشگری که شرایط بحرانی کشور همچنان همین وضعیت را خواهد داشت.

http://www.savepasargad.com/