سکولار کشی در بنگلادش، یادآور کشتار زنجیره ای روشنفکران سکولار در ایران

برگرفته از سايت «روشنفکر»

خبر دردناک کشتار بیست گروگان، توسط افراد منتسب به «گروه داعش» در «کافه هلی»ی «داکا»، پایتخت زخمی و مجروح این روزهای بنگلادش، بار دیگر چهرهء واقعی اسلام گرایان را به افکار عمومی جهانیان شناساند. گویا ذهن جمعی بشر در حال خو گرفتن به چنین پدیده هایی است و این زنگ خطری است برای آزاد زیستن، توسط جریانی انسان ستیز که به طور سیستماتیک با انقلاب اسلامی ایران آغاز و به دیگر نقاط دنیای اسلام، تسری یافته است.

این در حالی است که بنگلادش در یکی دو سال اخیر شاهد کشتار برخی از روشنفکران سکولار و لائيک بوده است. همین سال قبل پس از حمله به یک ناشر و دو نویسنده، پلیس بنگلادش جسد «فیصل عارفین دیپون»، ناشر 43 ساله را در دفتر کارش یافت.

«آوجیت روی» وبلاگ نویسی که  درباره ارزش ها ی سکولار می نوشت، قربانی شیوه تفکری گشت که  زندگی انسان امروزی را نشانه گرفته است.

سردبیر مجله دگرباشان جنسی نیز دیگر قربانی این شیوه تفکر گشت.

همین اردیبهشت ماه سال جاری «رسول کریم صدیق»، استاد انگلیسی دانشگاه، زمانی که منتظر اتوبوس بود تا به محل کارش برود مورد حمله قرار گرفت و کشته شد.او سردبیر یک مجله ادبی، و بانی یک کارگاه آمو زشی موسیقی بود. اینها تنها نمونه ای است از چنین رخداد هایی که در بنگلادش رخ می دهد.

وقایع یکی دو سال اخیر بنگلادش، یادآور قتل های زنجیره ای در جمهوری اسلامی است، که حاکمان شریعتمدار ایرانی در یک جریان برنامه ریزی شده، به کشتار روشنفکران سکولار، روی آورند.

همانطور که در ابتدا بیان شد، گویا دنیا در حال خو گرفتن به چنین رفتارهای خطرناکی است و روشنفکران سکولار و دگراندیش، بیش از گذشته در معرض تهدید، کشتار و آزار اسلام گرایان دنیا گریز، قرار دارند.

اما در یک جمع بندی کلی می توان به این نتیجه رسید که اسلام گرایان، یک مخرج مشترک یعنی ارزش های سکولار را نشانه گرفته اند تا زندگی بشر را خالی از محتوای انسانی نمایند.

براستی تصور چنین شرایطی برای انسان راه یافته به دو دهه آغازین هزاره سوم، بغرنج و درد ناک نیست؟