فاز جدید رابطه فائزه-اکبر

سر دبیری خودنویس :

دیدار هم‌بندان سابق با فریبا کمال‌آبادی، یکی از رهبران جامعه بهائیان در دوران مرخصی او، به واسطه حضور فائزه هاشمی پر سر و صدا‌تر از حد انتظار شد. این نخستین بار است که یک سیاستمدار ایرانی و عضوی از خانواده‌ای قدرتمند به دیدار و دلجویی یک شهروند بهائی ایرانی رفته است.

این دیدار اما با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد. فعالان اجتماعی و بسیاری از طرفداران برابری حقوق دینی در ایران و خارج از کشور، حضور فائزه هاشمی را به فال نیک گرفتند. اصلاح‌طلبان اکثرً سکوت کردند، اما مخالفان داخلی هاشمی رفسنجانی ساکت نماندند و حتی برخی مراجع و شخصیت‌های ارشد حکومتی این حرکت را مجرمانه دانستند.

فائزه هاشمی بعد از این‌که سیل حمله‌ها و انتقادها از او فزونی یافت، تاکید کرد که کار اشتباهی نکرده است، اما پدرش گفت که «فائزه اشتباه بدی کرده است» و خواستار «تصحیح» این «اشتباه» از سوی او شد.

فائزه بعد از ترور فرزند آیت‌الله لاهوتی و مرگ پدرشوهرش در سال ۱۳۶۰، مدتی رابطه‌اش را با پدر به حداقل رسانده بود. در سال ۱۳۷۸ بعد از تعطیلی روزنامه زن، فائزه مدتی می‌خواست برخلاف رای پدرش، در مقابل خواست دستگاه قضایی بایستد و روزنامه دیگری منتشر کند، اما این اتفاق هرگز نیافتاد و فائزه وقتی در میان دانشجویان خشمگین بعد از واقعه کوی دانشگاه ایستاد، با انتقادهایی مواجه شد و ثمره این همراهی با پدر، شکست او در انتخابات مجلس ششم بود.

دوری فائزه هاشمی از پدر، در بیشتر مواقع با استقبال گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی مستقل از نظام روبه‌رو شده است. البته دشمنان داخلی هاشمی رفسنجانی نیز از این دوری برای زدن پدر و دختر استقبال کرده‌اند.

فائزه اما هیچگاه نتوانسته به‌طور کامل از خانواده دوری کند، وحتی از همراهی کنندگان برادرش مهدی در مواجهه با پرونده‌های فساد مالی حتی در خارج از کشور بوده است. با این حال، مهدی هاشمی سال‌ها پیش مدعی شد که وظایف در خانواده میان او، فائزه و اکبر هاشمی تقسیم شده و هر کسی متناسب با شرایط بخشی از بار سیاسی را بر می‌دارد.

این بار اما معلوم نیست فائزه هاشمی عامدانه این ریسک سیاسی را به جان خرید و یا با مطلع ساختن پدر به دیدار خانم کمال‌آبادی رفت.

باید توجه داشت که امیر کبیر، زمانی بت و ایده‌آل هاشمی رفسنجانی بوده است و در دوران جوانی کتابی در مورد صدراعظم مقتدر دوران قاجار و سرکوب کننده جنبش محمدعلی باب نوشت. این‌که هاشمی رفسنجانی در طول دوران انقلاب تغییر نگاه داده باشد، جایی ثبت نشده است، اما آنچه منتشر شده، واکنش پدر به «اشتباه بد» دختر بوده است.

هاشمی رفسنجانی که بعد از انتخابات مجلس خبرگان در موقعیت سیاسی بهتری نسبت به گذشته قرار داشته، پیش از تشکیل خبرگان جدید و تعیین هیات رئیسه، با این حرکت دخترش در موقعیت ضعف نسبت به رقبای اصول‌گرا قرار گرفته است. برخی حتی معتقدند همین حرکت فائزه و واکنش محدود پدر، به قیمت از دست رفتن کرسی ریاست بر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم تمام خواهد شد.

نفوذ هاشمی رفسنجانی، حتی در دوران کهولت و لرزش صدا و بروز نشانه‌های پیری، برای برخی از نیروهای سیاسی غیر قابل انکار است، اما باید دید در حالی که فائزه از اقدام خود دفاع می‌کند و مهدی، دیگر پشتیبان پدر به خاطر فساد مالی در زندان است، موقعیت «ستون انقلاب» اینک چگونه تعریف و تفسیر خواهد شد.