مقاومت عفرین و شکست دو کنفرانس اخیر درباره سوریه!

بهرام رحمانی :

مقدمه

نظامیان اشغال‌گر ترکیه و القاعده و ارتش آزاد سوریه و…، پس از ورود به مناطق مرزی عفرین ضربت سختی را متحمل شدەاند. پس از گذشت دو هفته از حملات هوایی جنگنده‌های اف 16 و زمینی ارتش ترکیه می‌گذرد. اکنون ارتش ترکیه اقرار کرده که هفت سرباز این کشور در جریان درگیری‌های روز شنبه 3 فوریه – 14 بهمن، در ادامه عملیات «شاخه زیتون»، در عفرین در شمال سوریه کشته شدند. بدین ترتیب، روز شنبه «مرگ‌بارترین» روز برای ارتش ترکیه از زمان آغاز عملیات شاخه زیتون بود. در حالی که سران ترکیه و در راس همه رجب طیب اردوغان که جنون جنگ و خشونت و قدرت دارد ادعا کرده بود که به سرعت عفرین را اشغال کرده و از آن‌جا راهی منبج خواهند شد.

آن‌چه اما مشخص است این است که ایران، روسیه و ترکیه پیروزی نظامی خود را در سوچی جشن گرفته‌ بودند. این ائتلاف، تاکنون بشار اسد را در مسند ریاست جمهوری سوریه باقی نگه داشته است و قدرت رقبایشان چون آمریکا را در این کشور و تا حدی در منطقه به چالش کشیده است. در حالی که همه شواهد حاکی از آن است که نه تنها، هیچ روزنه صلحی در سوریه دیده نمی‌شود، بلکه با حمله ترکیه به عفرین، جنگ داخلی سوریه وارد مراحل خطرناکی شده است. در حالی که برای دست‌یابی به صلح حقیقی در سوریه، دست‌کم ضروری‌ست مهار رقابت ژئوپلیتیک، تقویت مشارکت سیاسی، کمک به بازسازی سوریه و رسیدگی به آوارگان در این کشور جنگ زده توجه شود.

پس از حمله ارتش ترکیه به عفرین، جنگ داخلی سوریه شدیدتر شده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه و سازمان پزشکان آمریکایی – سوری به‌طور هم‌زمان گزارش داده‌اند که چندین غیر نظامی بعد از بمباران شهر «سراقب» در استان ادلب به دلیل مصدومیت با گاز تحت درمان قرار گرفته‌اند.

در سپتامبر 2017، در چهاردهمین گزارشی که کارشناسان سازمان ملل از سال 2011 تاکنون ارائه داده‌اند، گفته بودند که 33 حمله شیمیایی را شناسایی کرده‌اند که 27 مورد آن توسط ارتش سوریه انجام گرفته است.

هم‌چنین به گزارش اسپوتنیک‌(خبرگزاری رسمی روسیه)، در روز 3 فوریه 2018، هواپیمای سوخو-25 روسیه در آسمان ادلب مورد اصابت قرار گرفت و خلبان با این‌که موفق به خارج شدن از هواپیما شده بود ولی در درگیری با تروریست‌ها جان خود را از دست داد.

ادامه مطلب