‘پرونده ای جاسوسی’ با موضوع حسن روحانی

حسین باستانی:

اعلام سرفصل های گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در مورد پرونده جیسون رضاییان، نشان می‌دهد که بخش مهمی از این گزارش، به اثبات ادعایی مشخص اختصاص دارد: معرفی حسن روحانی و همکارانش به عنوان کسانی که در معرض “نفوذ آمریکا” قرار دارند.

دیروز بخش هایی از گزارش تهیه شده توسط این دستگاه اطلاعاتی در مورد پرونده خبرنگار زندانی واشنگتن پست در خبرگزاری فارس منتشر شد که ادعای مشخص آن، نفوذ یک شبکه جاسوسی به “خصوصی‌‌ترین جلسات” شخص رئیس جمهور بود. بر مبنای خبر فارس، نفوذ دادن افرادی به نهاد سایت جمهوری، وزارت امور خارجه، حلقه نزدیکان محمدجواد ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای، و نزدیک شدن جاسوسان به حسن روحانی در حدی که حتی “طعم و مارک آدامس او را هم می دانسته اند” از جمله مندرجات گزارش سازمان اطلاعات سپاه بوده است.

منبع چنین اطلاعاتی، “اعترافات” خبرنگار زندانی واشنگتن پست ذکر شده بود که مسئولان سازمان اطلاعات سپاه، دو هفته پیش به اطلاع اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسانده بودند. اعترافاتی که یک روز بعد، ۱۱ نفر از نمایندگان مجلس ایران، که اکثرا به جبهه پایداری نزدیک هستند، خواستار نمایش تلویزیونی آن شدند.

تمام این ادعاها در شرایطی مطرح شده که در هفته های اخیر و مشخصا به دنبال پایان مذاکرات جامع هسته ای، آیت الله خامنه ای به میزانی کم سابقه راجع به “نفوذ آمریکا” (با استفاده از فضای بعد از مذاکرات) هشدار داده و ظاهرا مخاطب اصلی هشدارهای وی، دولت حسن روحانی بوده است.

وی به عنوان نمونه در سخنانی در جمع اعضای هیات دولت گوشزد کرده: “اگر غفلت شود ناگهان می‌بینیم که دشمن در جاهایی رخنه کرده و مشغول کارهای خطرناک فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است” یا در جمع فرماندهان سپاه هشدار داده: “وقتی دستگاه‌های سیاسی و دستگاه‌های مدیریّتی یک کشور تحت‌تأثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت، آن‌وقت همه‌ی تصمیم‌گیری‌ها در این کشور بر طبقِ خواست و میل و اراده‌ی مستکبرین انجام خواهد گرفت.” او حتی تاکید کرده: “برای آنها [دشمنان] بهتر این است که از خود آن ملّت کسانی در رأس آن کشور باشند که مثل آنها فکر کنند.”

مشخص نیست که “افشاگری های” اخیر در مورد پرونده ای که دو ماه پیش جلسات دادگاه آن به پایان رسیده و حدود پنج هفته پیش حکم آن صادر شده (ولی هنوز اعلام نشده است)، در نهایت به چه نتیجه ای منجر خواهد شد. اما به نظر می رسد که هم موضوع و هم مخاطب این افشاگری ها، شباهت زیادی به موضوع و مخاطب هشدارهای اخیر رهبر جمهوری اسلامی ایران دارد.

این شباهت، البته ممکن است کاملا تصادفی باشد؛ اما منطقا، به احتمالاتی دیگر نیز می توان فکر کرد. مثلا اینکه هشدارهای آیت الله خامنه ای، نتیجه اطلاعاتی از جنس اعترافات گرفته شده از آقای رضاییان در زندان باشد. یا بر عکس، اینکه اخذ اعترافات اخیر، از نتایج تلاش برای توضیح نگرانی های رهبری در مورد نفوذ آمریکا به “دستگاه های مدیریتی” و “کسانی در راس کشور” باشد.

فارغ از اینکه کدام یک از فرضیات فوق معتبر باشد یا نباشد، به نظر می رسد که پرونده جیسون رضاییان، به نوعی ادعانامه علیه رئیس جمهور ایران تبدیل می شود.

منبع:بی بی سی